Prasklé přední sklo: Opravit, nebo vyměnit?

Každý den to potká nejméně jednoho řidiče. Od jedoucího auta před ním odlétne kamínek, nešikovně strefí přední sklo a na něm se ihned objeví malá prasklina. Je jasné, že tímto nekončí a prasklina se bude dál zvětšovat. Je nutné ihned poškozené sklo vyměnit nebo se vyplatí oprava?

Podle evropské legislativy se nesmí prasklina nacházet ve výhledu řidiče, který tvoří obdélník  třiceticentimetrového pásu před volantem (tj. 30 cm od dolní části skla, 30 cm od horní části skla, 15 cm od levého bočního sloupku a 15 cm od středu skla).

Průměr praskliny ve tvaru hvězdice přitom nesmí být větší než 25 mm a u téhle praskliny činí maximální tolerovaná délka 15 mm.

Většina řidičů řeší prasklé sklo okamžitou výměnou. Pokud jsou pojištění, zaplatí za výměnu nejvýše spoluúčast. Zbytek uhradí pojišťovna jako pojistné plnění. Pokud však přední sklo pojištěné nemají, výměna skla je dle značky, typu a stáří auta může vyjít až na několik tisíc korun.

Opravit nebo stačí vyměnit?

Pokud má majitel auta prasklé přední sklo, je důležité zvážit několik faktorů, aby se mohl rozhodnout, zda je nejlepší ho opravit nebo vyměnit.

  1. Velikost praskliny: Pokud je prasklina menší než mince a nenarušuje řidičovo pole výhledu, je možné ji opravit. V takovém případě se používá speciální technika opravy praskliny, která vede k obnovení pevnosti skla.
  2. Umístění praskliny: Pokud je prasklina v blízkosti okraje skla, může být nutná výměna celého skla. Praskliny v blízkosti okraje mají tendenci se šířit rychleji a mohou ovlivnit pevnost skla.
  3. Stav skla: Pokud je sklo jinak poškozené, například s většími trhlinami nebo narušením viditelnosti, je lepší provést jeho výměnu. Sklo je důležitou součástí bezpečnosti vozidla a je důležité zajistit, že je v dobrém stavu.
  4. Pojištění: Pokud má řidič pojištění na vozidlo, může být oprava nebo výměna skla pokryta. Je vhodné zkontrolovat podmínky svého pojištění a zjistit, zda může uplatnit nárok na opravu nebo výměnu skla.

V konečném důsledku je nejlepší vše konzultovat s odborníkem na opravu skel nebo s autorizovaným servisem, kteří mohou poskytnout doporučení na základě konkrétního stavu skla ve vozidle.

Oprava prasklého okna v servisu i svépomocí

Pokud nedojde k prasknutí celého skla, u kterého nelze poškození řešit jiným způsobem než výměnou, vyplatí se uvažovat o opravě. Ta totiž může vyjít pouze na pár set korun. Opravu skel je možné provést svépomocí.

Pokud však řidič nechce riskovat vlastní neodbornou práci, vyhledá raději servis, kde mu přední sklo opraví během jedné hodiny.

V prvním případě bude potřeba tzv. stmelovací sada. Profesionální servisy a likvidátoři pojišťoven používají sady v hodnotě několika desítek tisíc. Klidně bude stačit ta levnější sada, kterou lze pořídit za pár set korun.

Chce-li se dosáhnout opravdu kvalitního výsledku a vyhnout se drahé výměně okna, nebrat to nejlevnější na trhu, nicméně zvolit raději kvalitnější a dobře hodnocený produkt.

Při opravě předního skla je vhodné postupovat přesně dle návodu, který bývá velice podrobný. Sada by měla obsahovat uchycovací rameno, aplikátor s pístem, žiletku, scelovací pryskyřici, krycí fólie a návod ideálně v českém jazyce. Po celou dobu opravy musí být čelní sklo na přímém slunečním světle.

Poškozené místo se musí důkladně očistit suchým ubrouskem a odstranit přebytečné zbytky skla pomocí žiletky či jiného ostrého předmětu. Nelekat se, až se ve skle vytvoří důlek.

Uchycovací rameno s otvorem se umístí nad poškozené místo a aplikátor s pístem se nasadí tak, aby gumička pevně přilnula k vytvořenému otvoru. Malá dávka scelovací pryskyřice se kápne dovnitř a píst zašroubuje.

Tímto způsobem by měla být pryskyřice vtlačena do poškozeného místa. Nechat působit cca 5 minut. Poté se píst vyšroubuje. Vzniklý podtlak vysaje vzduch z prasklin.

Posledním krokem je přelepení průhlednou fólií, která by měla na místo dokonale přilnout bez vzduchových bublin. Poté nechat na slunci ještě pár minut schnout, aby došlo k důkladnému vytvrzení lepící složky.

S takto opraveným sklem by neměl být problém absolvovat i technickou prohlídku. Opravu je však nutné provést velice rychle, než začnou vznikat další praskliny od místa vzniku.

Pojišťovny nerady platí, nenechat se odradit

Pojištění je velice užitečná věc, to je pravda. Bohužel se také ví, že pojišťovny nerady vyplácí pojistné plnění. Daleko raději hledají důvody, proč pojistné plnění nevyplatit vůbec. To platí i v případě, kdy kamínek od vozidla jedoucího před dotyčným řidičem mu rozbije přední sklo.

Viník je zastaven, údaje z jeho zelené karty jsou zapsány, škoda na skle je zdokumentována a společně se nahlásí pojistná událost. Pojišťovna viníka by měla škodu uhradit z jeho povinného ručení. Bohužel to není tak snadné.

Pojišťovna požaduje důkaz o tom, že čelní sklo bylo jednoznačně poškozené kamenem odraženým od vozidla pojištěného. Pokud bude mít pojišťovna výhrady, nemusí pomoci ani písemný souhlas pojištěného řidiče.

Mnohem lepší je mít sjednané vlastní pojištění předního skla, ať už jako připojištění k povinnému ručení či v rámci havarijního pojištění. Pojišťovna v takovém případě škodu uhradí bez reptání. Zaplatit však bude muset spoluúčast, pokud ji má pojištěný v případě pojištění předního skla sjednanou.