
Havarijní pojištění pro SsangYong
Právě jarní měsíce jsou “hlavní sezónou” poškozených či rozbitých čelních skel u vozidel. Důvodem jsou poškozené silnice a zbytky posypového materiálu, který na silnicích zůstává ještě několik týdnů po skončení zimy. I přes mírnou zimu řeší pojišťovny tisíce případů poškozených čelních skel měsíčně.
Pokud dojde ke škodě na čelním skle u auta, je potřeba nejprve zjistit zda je sklo zaplatitelné pojišťovnou. Pokud to není možné, pak je nutné sklo nechat opravit, což bude vyžadovat technika, který odstraní případnou prasklinu či jinou škodu na skle.
To může být provedeno použitím speciálního kitu na sklo nebo je třeba se obrátit na specializovanou společnost, která provádí tuto práci. Poté je třeba nakoupit nové sklo a následně je nechat namontovat a opravit tak vozidlo.
V České republice se např. v roce 2019 evidovalo celkem 188 399 pojistných událostí na čelních sklech, což je pokles oproti předchozímu roku o 2 %. Na pojistnou událost připadá v průměru 8 844 Kč.
Právě na jaře počet rozbitých čelních skel každým rokem vzroste. Důvodem je konec zimy, poškozené silnice a zbytky posypového materiálu. Stačí jeden malý kamínek, který odlítne od vozovky, a čelní sklo je rozbité.
Někdy je možné poškozené čelní sklo opravit, většinou je však nutná výměna. Cena opravy či výměny se liší dle typu vozidla a míry poškození.
V případě malé plochy čelního skla by se mělo počítat s cenou kolem 1 000 Kč až 3 000 Kč, zatímco v případě velké plochy skla bude cena o něco vyšší, kolem 4 000 Kč až 8 000 Kč. Cena opravy je obecně nižší než u nákupu nového čelního skla.
Oprava čelního skla závisí na typu čelního skla a rozsahu opravy. Může trvat několik minut až několik dní. Pokud je poškození menší, například odřenina, provede se rychlejší oprava.
Velmi užitečné je proto pojištění čelního skla, které obvykle pojišťovny nabízí jako volitelné připojištění k povinnému ručení či k havarijnímu pojištění. Cena pojištění není vysoká a určitě se vyplatí. Pojištění se vztahuje na předměty odlétající od kol jiných vozidel i na srážku s ptákem.
„Nutno podotknout, že toto připojištění lze sjednat nejen pro čelní sklo, ale motorista může mít pojištěna i všechna skla vozidla,“ vysvětluje Tomáš Kabele z Útvaru pojištění motorových vozidel v České pojišťovně.
Cena pojistného pro přední sklo se pohybuje různě v závislosti od pojišťovny, kterou dotyčný má. Čelní sklo obvykle patří do nezbytných pojistných programů a měla by vám poskytovat minimální pojištění. To nejčastěji zahrnuje náklady na čelní sklo, pokud bylo poškozeno nebo ukradeno.
„Jen z připojištění skel se vyřeší ročně 70 000 pojistných událostí za zhruba 600 milionů. Průměrná výše jedné pojistné událostí spojené s opravou nebo výměnou skla se pohybuje okolo 8 500 korun,“ říká pojistný matematik České asociace pojišťoven Petr Jedlička.
Doba trvání, částka a další kritéria pojistného budou záviset na konkrétní pojistné smlouvě.
Dokázat pojišťovně, že se škoda skutečně stala tak, jak poškozený popisuje, se prakticky nedá. Tím pádem mizí i možnost, že by ji uhradili z povinného ručení viníka.
Jedna výjimka se nabízí – záznam z kamery snímající provoz před vozidlem. Jako bernou minci jej posuzují například v Allianzu, jak nám potvrzuje mluvčí Václav Bálek.
„Tento důkaz se obecně velmi rozšiřuje. Ovšem můžeme všichni pouze doufat, že nebude Česká republika donucena jít cestou omezování používání autokamer z důvodu ochrany práv jiných osob,“ naráží na riziko v podobě osobnostních práv Káňa.
Pojišťovny tak přesvědčují řidiče, aby si sjednali havarijní pojištění či připojištění čelního skla, jinak nemůžou být škody z poškození čelního skla uhrazeny.
Z havarijního pojištění nebo připojištění skel se hradí prakticky všechny případy poškození skla, a proto to má smysl. „Z celkového počtu uplatněných škod na skle jich hradíme 93 procent,“ říká Eva Svobodová z Uniqy.
Jan Marek z Generali zase navrhuje pojistku pro majitele starších aut, kdy si mohou vybrat, na jaká rizika chtějí být pojištěni.
Pojišťovny nabízejí dvě varianty pojištění. Zaprvé, limity plnění, podle nich pak nastavují pojistnou částku. Tak to má například Kooperativa. Zadruhé to jsou přímo pojistné částky nastavené na jednotlivé modely vozidel, což upřednostňuje například Allianz nebo Generali.
Pokud se řidič rozhodne pojistku uzavřít, co je pro něj nejlepší? „Nastavte si limit plnění tak, aby pojistka pokrývala pořízení dílů a montáž ve vašem servisu, kde si jej dopředu ověřte,“ doporučuje právnička České asociace pojišťoven Lucie Žulavská.
Limity pro pojištění skel u Kooperativy: „Pro fabii i základní verze Octavie nebo i30 by měl stačit limit do 6 000, roční pojistné by bylo 1059 Kč. Pokud ale bude mít Octavia, či i30 vyšší výbavu a čidla ve skle, nemusí tento limit stačit. Při jeho nastavení na deset tisíc by bylo pojistné 1 765 Kč, při limitu 15 000 pak 2 648 Kč,“ říká její mluvčí Milan Káňa.
Podle modelů postupuje Generali: „Pokud vezmeme originální díly u základní varianty dané modelové řady, vypadají roční ceny pojištění takto: Škoda Fabia III za 600 Kč, Škoda Octavia III za 720 Kč a u Hyundai i30 III pak 1 560 Kč,“ dává konkrétní čísla Jan Marek.
U Allianz je to na stejném postupu, při tvorbě cen kromě toho přihlíží i k počtu ujetých kilometrů. „Když někdo jezdí málo, riziko rozbití skla je malé – a naopak. Pojištění na Fabii 1.0 MPI nebo 1.0 TSI tak počítáme od 324 Kč na rok, pro Octavii 1.0 TSI vyjde od 378 Kč a na Hyundai i30 1.0 T-GDI od 702 korun za rok,“ uvádí mluvčí Václav Bálek.
Ne všechna poškození nutně znamenají výměnu čelního skla. Některá menší poškození lze opravit tzv. scelováním.
„Vždy záleží na tom, o jaké konkrétní poškození se jedná. Motoristé mají možnost zvolit kromě výměny skla také jeho opravu scelením. Aby bylo možné poškození scelit, musí být prasklina mimo zorné pole řidiče, nesmí zasahovat do okrajů skla a její velikost by neměla překročit 8 až 10 centimetrů, “vysvětluje Petr Klas, ředitel Útvaru mobilních techniků v České pojišťovně.
Pokud chybí čelní sklo nebo je poškozeno na více než 50 % plochy, dojde k zadržení malého techničáku, který policie pošle na příslušný úřad s registrem vozidel. S takovým autem se nesmí jezdit a je nařízen odtah vozidla. Závada se musí neprodleně odstranit a poté je nutné projít technickou kontrolou na STK.
Pokud bude řidič přes to všechno jezdit dál, je to nepovolená jízda, za niž hrozí až rok zákazu řízení a pokuta do výše 20 000 Kč.
Nejčastějším poškozením čelních skel jsou praskliny a trhliny, které se obvykle objevují kvůli nárazu. Drobné poškrábání, praskliny nebo škrábance mohou být také způsobeny hrubým čištěním nebo drobnými nehodami.
Kromě toho, může být čelní sklo postiženo poškozením způsobeným třením, kameny nebo předměty, které se dostanou do styku s čelním sklem. U některých vozů může také docházet k poškození kvůli silnému havarijnímu stavu, zejména na starších vozidlech.
Povinné ručení
„Několikrát jsme zaplatili škodu v případě, kdy letící kamínek zachytila palubní kamera v poškozeném vozidle, čímž byla škoda skutečně prokázána,“ popisuje Václav Bálek z pojišťovny Allianz.
Šance na proplacení stejné situace je u: ČPP, Generali, Kooperativa, Uniqa.
Havarijní pojištění
„Zamítnuté nároky třeba loni činily čtyři procenta případů, letos dokonce jen tři,“ vypočítává Milan Káňa z Kooperativy.
Šance na proplacení je u: Allianz, Generali, Kooperativa.
Připojištění čelního skla
Před uzavřením pojistky stojí za to zjistit v příslušném servisu, kolik by stála výměna včetně práce nebo oprava. „Díky připojištění odpadají starosti s prokazováním osoby, která je za poškození odpovědná. Navíc pojistné plnění nemá vliv na bonus z havarijního pojištění,“ vysvětluje Renata Čapková z ČPP.
Šance na proplacení je u: Allianz, ČPP, Generali, Kooperativa, Uniqa.
Pojistka na blbost
Jiné případy vyloučené nejsou. „Pokud by například dítě hodilo kámen na sklo zaparkovaného auta vedle dětského hřiště, lze škodu z pojištění odpovědnosti občanů uplatnit,“ tvrdí Eva Svobodová z Uniqy.
Barbora Pospíšilová z pojišťovny D.A.S. uvádí: „Může se třeba stát, že někdo v okolí zaparkovaného vozu seká trávu a nečekaně mu odlétne od sekačky kamínek a rozbije sklo. Pokud znáte viníka a tento má sjednané pojištění odpovědnosti v občanském životě, lze požadovat náhradu škody po jeho pojišťovně.“
Šance na proplacení je u: Allianz, ČPP, Generali, Kooperativa, Uniqa.