Pojištění čelního skla

Pojištění čelního skla se dá většinou přikoupit v balíčku povinného ručení a je to jedno z nejvíce diskutovaných témat. Často totiž lidé chtějí ušetřit, a proto si pojištění čelního skla nebudou tedy zbytečně platit. Vyplatí se si připlatit za čelní sklo?

Dle pojišťoven je poškození čelního skla jednou čtvrtinou pojistných událostí v České republice. Každý rok se řeší škody na čelním skle v přepočtu až za 600 milionů korun. Z tohoto důvodu stále přibývá více zájemců o připojištění čelního skla.

Oprava nebo samotná výměna čelního skla se pohybuje u každého vozidla různě. Záleží nejen na typu čelního skla, nýbrž i na značce vozidla. Pokud chce řidič základní typ skla, zaplatí daleko méně peněž. Průměrná cena za opravu čelního skla se pohybuje kolem 9000 Kč.

Rozbité čelní sklo

Rozbité čelní sklo s sebou přináší daleko více starostí než odřený lak od sloupku v supermarketu, který pokrývá havarijní pojištění. Jedná-li se o prasklinu větší než 20 mm na stíratelné ploše čelního okna, pak se jedná o takový typ závady, který ohrožuje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích, jak definuje zákon.

Pokud to Policie ČR zjistí při namátkové kontrole, pak hrozí řidiči pokuta až do výše 10000 Kč a 5 bodů. Policie může zabavit řidiči i malý technický průkaz, jestliže je poničena plocha 50 % z předního skla. Rozbité čelní sklo je nutné řešit co nejdříve. Do té doby nesmí na silnice.

Rozbité čelní sklo od kamínku

Nejčastější škoda na předním skle vzniká kamínkem. Rozbité čelní sklo od kamínku vznikne s větší pravděpodobností na dálnici při rychlé rychlosti nebo na silnicích mimo města. Takoví řidiči, kteří jezdí zejména po městě, se nemusí tolik bát. Střet s kamínkem není tak pravděpodobný.

Kamínky se na silnicích vyskytují nejvíce v zimě nebo na jaře. V zimě se totiž silnice posypávají kamínky, aby to vozidlům na sněhu tolik neklouzalo. Na jaře naopak sníh roztává, a tak jsou po silnicích už jen kamínky, které se zachytávají do pneumatik. 

I malý kamínek, který letí vysokou rychlostí, může způsobit prasklé čelní sklo. Prasklé čelní sklo je více nákladné než to poničené. V takovém případě se musí mnohdy vyměnit celé. 

Samovolné prasknutí čelního skla 

Byť se to nestává často, může dojít k samovolnému prasknutí čelního skla. Nejčastěji tomu tak je po několika dnech od výměny předního skla. V takovém případě je na místě ihned danou závadu nahlásit do reklamačního protokolu přímo v servise. Mohlo se stát, že došlo ke špatnému nalepení nebo bylo sklo již ťuknuté od dodavatele.

Jiným případem je samovolné prasknutí čelního skla vlivem teplotních rozdílů a roztahováním materiálu. Proto se zásadně nedoporučuje polévat sklo studenou vodou v horkých dnech, kdy je čelní sklo rozpálené, a naopak. Stačí malá dírka, která se rozroste na několik desítek centimetrů během krátké chvíle.

I pro tyto případy se doporučuje všem majitelům vozidel, aby si pojištění čelního skla zřídili. Prasknutí může vzniknout i nečinností člověka.

Oprava čelního skla – cena 

Oprava čelního skla je méně nákladnou záležitostí než v případě celkové výměny čelního skla. Oprava čelního skla se provádí zejména tam, kde je se jedná o poničení kamínkem. 

Takzvané bodové opravy autoskel jsou ideální variantou při opravě drobných oděrek a prasklinek. Velkou výhodou je rychlost a účinnost této metody. Navíc se oprava čelního skla dělá i na počkání, a tak si řidič počká v teple autoservisu pouhou hodinu. Za příplatek je možné opravu provést v místě bydliště.

Je výbornou alternativou k výměně celého čelního skla, která je finančně nákladná, a to zejména v případě, kdy řidič nemá sjednané připojištění čelního skla. Cenu za výměnu čelního skla a za opravu lze zjistit na webových stránkách autoservisů. 

A jaká je cena za opravu autoskla? Průměrná cena za klasickou opravu čelního skla metodou bodování se pohybuje od 1000 Kč do 2000 Kč s DPH.

Jak probíhá oprava čelního skla – scelování

Efektivním způsobem při opravě čelního skla je scelování. To se provádí pouze u takových prasklin, které mají průměr menší než 10 cm. Navštívit autoservis je vhodné do několika dnů od vzniku praskliny, aby se do ni nedostala vlhkost a špína. 

Prvním krokem je odsátí vzduchu ze vzniklé praskliny na předním skle od kamínku. Následně se naplní látkou, která obsahuje stejný index lomu světla jako má sklo. 

Oprava předního skla je nejen levnější, nýbrž i časově nenáročná. Oprava zabere cca hodinu času.

Výměna čelního skla – ceník

Ceník za výměnu čelního skla je značně odlišný od opravy. Jedná se o nákladnou investici, která se u každého typu vozidla liší. Cena za výměnu čelního skla se pohybuje od 5000 Kč do 30000 Kč, jestliže je ve skle zabudované vyhřívání nebo clony. 

Pojištění čelního skla se vyplatí

Ovšem na silnicích není prasklé čelní sklo nic neobvyklého hlavně po zimním období, kdy jsou cesty plné posypového materiálu. Například tento posypový materiál se v zimním vzorku pneumatiky dobře uchytí a při větších otáčkách kola pak odstředivou silou, například z před jedoucího vozidla odletí a trefí čelní sklo. To je pak zaděláno na škodu. 

Pokud se člověku nepodaří zastavit a domluvit se s řidičem jedoucího vozidla, které způsobilo škodu, že okno rozbil opravdu kámen, který odlétl od jeho vozidla, zbývá pak jen si poplakat s tím, že bude nutné vynaložit své peníze na nové čelní sklo.

Připojištění čelního skla není tak drahé, většinou se vyplatí

Přitom pojištění čelního skla není extrémně drahé, jeho placení se ve většině případů vyplatí. Když se cena pojištění čelního skla pohybuje okolo tisíce korun, tak se to vyplatí především u novějších vozidel. Ovšem je to dost závislé na ceně skla daného vozidla, u nových a skoro nových vozidel jsou ceny čelních skel podstatně vyšší. 

Starší vozidla jako například české favority a felicie se s cenou čelního skla mohou pohybovat mezi 2000- 5000 Kč. Tady už může být pojištění čelního skla opravdu zbytečné. 

Život je náhoda, a proto se doporučuje pojištění čelního skla platil spolu s povinným ručením, kde jeho cena vychází poněkud výhodněji než při samotném povinném ručení a samotném pojištění čelního skla.

Pojištění může uchránit i boční nebo zadní skla

Různé varianty povinného ručení se liší mimo jiné v tom, na co se povinné ručení vztahuje. Něco podobného platí i pro pojištění skel. Pokud skla chce řidič ochránit například před vandaly nebo jinými ohrožujícími podmínkami, je možné si k tomuto autopojištění sjednat i pojištění bočních a zadního skla, ovšem tady už je kalkulace tohoto pojištění trošku složitější.

Většina pojišťoven proplácí čelní sklo se spoluúčastí, pojišťovna povětšinou platí cca 90-95% ceny a zbytek platíte řidič ze své kapsy sám, ovšem u exkluzivnějších produktů pojišťoven je krytí ze strany pojišťovny většinou na 100 %. Jak funguje spoluúčast u havarijního pojištění?

Připojištění skel vozidla se vztahuje na následující pojistná nebezpečí 

Při sjednání pojištění skel je nutné, aby řidič pořídil fotodokumentaci se stavem čelního skla, bočních i zadního skla, kterou zašle prostřednictvím emailové adresy do pojišťovny. 

S připojištěním skel se pojilo mnoho pojistných podvodů, kdy si řidiči sjednali toto připojištění až v případě, kdy jim na autoskle vznikla dírka. Pojišťovny tak přistoupily na to, že ode dne sjednání pojištění běží lhůta, po kterou se platí náklady za výměnu nebo opravu auta napůl s řidičem.

Lhůta pro takovou spoluúčast až 50 % je ve většině případů po dobu 3 měsíců. Výjimka platí pro nová vozidla, u kterých se takový problém nepředpokládá. 

Připojištění skel vozidla se vztahuje na následující pojistná nebezpečí:

  • náhlé poškození
  • zničení
  • krádež

Připojištění skel se vztahuje na všechna okna, která byla výrobcem připevněna k vozidlu, tedy zadní i boční skla.

Mít sjednané připojištění autoskel se vyplatí.

Sjednání připojištění skel – na co si dát pozor

V rámci sjednání pojištění skel je možné si vybrat hned z několika variant. Jednou z nich je omezené plnění. Pojišťovna nechává na řidičích, aby si své plnění stanovili sami. To je pro ně mnohdy velkou výzvou, protože neví, kolik stojí výměna skla u jejich vozidla, a to nejen předního, nýbrž u všech skel u vozidla. 

Pojišťovny často ohraničují tento limit na obvyklou cenu za vozidlo. To je velký problém u starších vozidel, kde se tržní cena pohybuje již velmi nízko. Proto je zde i možnost sjednání takzvaného připojištění skel bez limitu

Rozdíl je též v případě, kdy jsou skla pojištěná pro všechny možné případy nebezpečí neboli all risk, nebo obsahují výluky. Takovými výlukami jsou nejčastěji škody na skle vzniklé přepravovaným nákladem nebo na vybrané části skla jako jsou senzory.

Některé pojišťovny navíc pojistí skla jen pro takové případy, kdy nedošlo k odcizení. Řidič si tak musí kromě připojištění skel sjednat pojištění pro případ odcizení celého vozidla. A to ho přijde draho. 

Může řidič nechat opravit přední sklo kdekoliv nebo jen v určeném autoservisu? Některé pojišťovny vedou na svých webových stránkách seznam, který obsahuje konkrétní autoservisy, které mají smlouvy s pojišťovnou. Při výběru jiného autoservisu nemusí dojít k proplacení. 

Poslední věcí, na kterou by se měl každý řidič zaměřit při pojistce na auto, je podmínka úhrady originálního nebo neoriginálního skla. Některé pojišťovny daly do svých podmínek doplnění, že originální sklo se použije pouze v případě, že na trhu v České republice není neoriginální.