
Pojištění vozidel – povinné ručení, havarijní pojištění a připojištění
Kdo provozuje vozidlo, musí mít povinné ručení. Ignorování této povinnosti může mít závažné důsledky, včetně vysokých pokut. Jak zjistit dluh u ČKP, co znamená, když je u ČKP nepojištěné vozidlo, nebo jak zaplatit pokutu převodem?
Povinné ručení je zákonná povinnost, kterou mají majitelé motorových vozidel, aby zabezpečili finanční krytí v případě, že způsobí dopravní nehodu. Tato povinnost chrání majitele vozidla a jiné účastníky silničního provozu před nepředvídanými finančními náklady spojenými se škodami na majetku a zraněními.
Shrnutí článku
Kdy hrozí sankce za nepojištěné vozidlo – povinné ručení je nutné ze zákona. Pokud řidič nemá uzavřenou pojistku, porušuje zákon a hrozí mu pokuty.
Jaké jsou pokuty za nepojištěné vozidlo – pokuta za nesjednání povinného ručení může ve správním řízení dosáhnout až 40 000 Kč.
Co je to garanční fond – garanční fond chrání řidiče před těmi, kteří povinné ručení neplatí. Umožňuje proplatit jim náhradu škody bez větších prodlev a problémů.
Jak dlouho může být auto v depozitu – auto může být v depozitu na 12 měsíců, poté je možné lhůtu prodloužit.
Když majitel vozidla uzavře povinné ručení, pojišťovna poskytne finanční krytí pro případ, že by majitel svým vozidlem způsobil škodu na majetku nebo zdraví třetích stran.
To znamená, že pokud by majitel zavinil dopravní nehodu, pojišťovna by pokryla náklady na opravu poškozeného vozidla nebo náklady spojené se zraněním jiné osoby. Co se stane, pokud majitel vozidla nemá uzavřené povinné ručení?
Přestože se mnohdy ceny pojistek zvýšily a samotné povinné ručení zdražilo, je uzavření takové pojistky nutné. Kdy hrozí pokuty za nepojištěné vozidlo?
Dokladem o tom, že je vozidlo pojištěné, je zelená karta. Tu bylo dříve potřeba vozit u sebe v papírové nebo digitální formě. Nově tato povinnost odpadá. Policie by měla být schopna kontrolovat povinné ručení na dálku jen pomocí SPZ vozidla. Jak zjistit pojištění podle SPZ poradí tento článek.
Pokud není sjednáno povinné ručení, jedná se v první řadě o porušení zákona. Pokud vlastník vozidla má své vozidlo nepojištěné, musí počítat s tím, že v případě jím zaviněné dopravní nehody bude vzniklé škody platit z vlastní kapsy.
Jestliže se prokáže, že řidič neuhradil povinné ručení, hrozí mu navíc ve správním řízení pokuta 5 000 Kč až 40 000 Kč. Při způsobení nehody se může jednat o pokutu až 300 tisíc korun.
Tím to však ještě nekončí. V případě nepojištěného vozidla bude viník navíc platit příspěvek do tzv. Garančního fondu ČKP, z něhož se hradí škody řidičům, které nepojištěná vozidla nabourala.
Poškozený sice získá plnění právě ze zmíněného Garančního fondu, avšak ČKP bude škodu vymáhat po majiteli nepojištěného vozidla, a to až do výše 300 000 Kč.
Nepojištěné vozidlo může být navíc po 30 dnech vyřazeno z provozu. Pojištěné musí být i auta veteráni nebo autoškoly.
ČKP pokuta za nepojištěné vozidlo jako taková neexistuje. Jedná se o povinnost zaplatit příspěvek do Garančního fondu ČKP. Příspěvek do Garančního fondu u nepojištěného vozidla platí provozovatelé aut, které nemají uzavřené povinné ručení. Jedná se o tzv. příspěvek nepojištěných.
Příspěvek za nepojištěné vozidlo je určený denní sazbou podle typu vozidla a objemu válců od 4 Kč do 25 Kč za motocykl a od 30 Kč do 93 Kč za osobní automobil. Výše ČKP pokuty za nepojištěné vozidlo, resp. příspěvku do Garančního fondu tedy závisí na době, po kterou měl provozovatel vozidlo nepojištěné.
Z toho důvodu se vlastníkům rozhodně vyplatí platit si povinné ručení než platit následnou pokutu a výdaje.
Kancelář pojistitelů dlužníky nešetří. Vymáhá vůči nim jednak denní příspěvek za nepojištěné vozidlo a jednak škodu, kterou poškozenému způsobili. Ta se může vyšplhat na 300 tisíc.
Jaké konkrétní denní sazby a pokuty musí dlužníci Kanceláři pojistitelů platit? V tabulce jsou uvedena nejběžnější vozidla. Kancelář pojistitelů však příspěvkem trestá i všechna ostatní nepojištěná vozidla, vč. traktorů, přípojných vozidel či vozidel s elektrickým pohonem.
Druh vozidla | Denní sazba |
Motocykl s objemem do 50 cm3 | 4 Kč |
Motocykl s objemem 50 – 350 cm3 | 8 Kč |
Motocykl s objemem 350 – 500 cm3 | 21 Kč |
Osobní automobil s objemem do 1 000 cm3 | 30 Kč |
Osobní automobil s objemem 1 000 – 1 350 cm3 | 35 Kč |
Osobní automobil s objemem 1 350 – 1850 cm3 | 47 Kč |
Osobní automobil s objemem 1850 – 2 500 cm3 | 65 Kč |
Osobní automobil s objemem nad 2 500 cm3 | 93 Kč |
Obytný automobil | 61 Kč |
Odpověď na otázku, co se stane, když nezaplatím povinné ručení už je podrobně rozvedena výše. Ve zkratce se jedná o tyto postihy:
Důsledky nezaplacení povinného ručení jsou tedy velmi vážné a mohou vyjít mnohem dráž než samotné pojistné. Aby se majitelé vozidel vyhnuli těmto nepříjemným důsledkům, je klíčové mít povinné ručení vždy aktuální a platné.
V minulosti byl za nepojištěné vozidlo zodpovědný vlastník a provozovatel auta. Nicméně od dubna 2024 je to pouze odpovědností provozovatele, který je pak také povinný platit příspěvek do Garančního fondu.
Co když viník od dopravní nehody ujede? Kdo zaplatí škodu a jak se provede kontrola povinného ručení? Naštěstí je to poměrně jednoduché. Kontrola povinného ručení je totiž možná na stránkách ČKP ve 3 jednoduchých krocích.
Díky tomuto formuláři poškozený snadno provede kontrolu povinného ručení a může navázat kontakt s příslušným pojistitelem.
samotná SPZ
VIN kód
pojištění odpovědnosti k datu
datum dopravní nehody
stát dopravní nehody
MPZ druhého vozu nehody, případně jeho SPZ
VIN vozidla
bydliště poškozeného (resp. stát)
Pro zjištění dluhu u České kanceláře pojistitelů je možné využít několik způsobů:
Při udělení pokuty je vhodné postupovat včas a rychle. Jak zaplatit pokutu převodem? Pro zaplacení pokuty ČKP převodem stačí postupovat následovně:
Důležité je dbát na to, aby byla platba provedena včas a správně, aby se dlužník vyhnul případným dalším problémům nebo sankcím.
Cenu povinného ručení je možné zjistit pomocí online kalkulaček
Kalkulačka povinného ručení>
Přestože pojištění na pokuty je možné ve vyhledávačích stále najít, v minulosti byly už podobné pojistky a pojišťovny zrušeny a provozovatelé mnohdy i odsouzeni.
Navíc pokud se řidič dostane do správního řízení, může mu pojistka na pokuty uškodit a být tak považována za přitěžující okolnost. Pojištění na pokuty je tedy lepší nesjednávat.
Mít auto v depozitu se vyplatí zejména v případech, kdy řidič ví, že nebude vozidlo dlouho využívat. Vyhne se tak platbě povinného ručení a vyřadí auto z evidence. Jak dlouho může být auto v depozitu?
Auto v depozitu je možné mít tak dlouho, jak bude potřeba. Nicméně je potřeba po příslušné době požádat o prodloužení na úřadě, které auto vyřadilo z evidence. Auto do depozitu dá jakýkoliv obecní úřad obce s rozšířenou působností. Je potřeba předložit:
Na úřadě se také musí vyplnit žádost o vyřazení vozidla z registru vozidel a zaplatit správní poplatek 200 Kč. Úřad vystaví potvrzení o odevzdání SPZ do depozitu.
Auto může být v depozitu na 12 měsíců, poté je možné lhůtu prodloužit.