
Pojištění odpovědnosti – vůči zaměstnavateli, z výkonu povolání
Krádež celého vozidla, jeho částí i obsahu hrozí komukoliv. Pokud nemá řidič své vozidlo dobře zabezpečené nebo jej pravidelně neparkuje v garáži, měl by se zamyslet nad nutností havarijního pojištění. Recidivisté, kteří s “oblibou” vykrádají vozidla, ročně způsobí majitelům vozidel škody za stovky milionů.
Podle policie ČR za vykradeními vozidel nejčastěji stojí recidivisté, kteří jsou schopni rozbít okénko i kvůli balíčku sušenek. Nenechají se přitom odradit alarmy, kamerovými systémy a už vůbec jim nevadí, že je policie chytí a opět skončí ve vězení.
Statistiky uvádí, že podíl recidivistů na celkovém počtu vykradených vozidel přesahuje 80 procent. Pro představu u většiny ostatních trestních činů se tento podíl pohybuje kolem 30 procent. Jen pro příklad: v roce 2021 bylo odcizeno 34 vozidel a 47 vozidel bylo vykradených (statistické údaje pojišťovny UNIQUA).
Podle řadových policistů se jedná o bezvýchodnou situaci. Recidivisté vozidla vykrádají opakovaně a je jim zcela jedno, zda budou chyceni, znovu souzeni a odsouzeni. Po odpykání trestu se ke svému “živobytí” opět vrátí.
„Je to frustrující, jsme jako myši v kolečku. Sepisujete pořád dokola úřední záznamy, výpovědi poškozených, občas se případy podaří spojit s osobou pachatele, jenže sotva ho postavíte před soud, za pár měsíců ho zase naháníte,“ říkají řadoví policisté.
Prodat ukradené zboží bohužel není pro vykradače žádný velký problém. Většina zastaváren ani bazarů nemá s vykoupením očividně kradeného zboží žádný problém. Je to pro ně velmi snadný zdroj zisku. Vykradači dají za zboží pár korun, sami jej však prodají za několikanásobně vyšší cenu.
Nejvíce ohroženou skupinou jsou řemeslníci, kteří musí drahé nářadí často ponechat v dodávkách i přes noc. I přesto, že do nich nebývá vidět, se do nich vykradači vloupají s vidinou snadného zisku.
Typickým případem je sedmatřicetiletý vykradač vozidel z Litvínova. Policisté mu prokázali vykradení třinácti vozidel již pár měsíců poté, co byl propuštěn z vězení. Ani v průběhu stíhání na svobodě se nebál vykrádat další vozidla.
Třiatřicetiletý recidivista z Otrokovic byl chycen na základě kamerového záznamu během pěti minut. Ve výsledku je to však téměř jedno. Pro tohoto muže to bude již patnáctá vazba. Až jej po patnácti měsících propustí, bude vykrádat vozidla dál.
Zde je několik klíčových opatření, která si řidič může nechat udělat:
Člověk může mít perfektně zabezpečené vozidlo, recidivistům je to však zcela lhostejné. K vykradení vozidla jim postačí cihla, kterou najdou vedle. Vozidlo rychle vyberou, zboží obratem prodají, a když je policisté chytí, půjdou si na čas sednout do “chládku”.
Majitelům vykradených vozidel však zůstane poničené auto, jehož opravu musí zaplatit z vlastních úspor.
Náklady na opravu přitom často převyšují hodnotu ukradených věcí a to až několikanásobně. A nemusí jít pouze o skla. Vykradači často zničí palubní desku, sedadla a další vybavení. Právě taková situace se stala Jiřímu z Prahy.
„Ve čtyři ráno mi volá policie, že hlídka stojí před mojí dodávkou. Vymlácené boční sklo. Číslo mobilu si našli podle parkovací karty. Zloděje vyrušil soused, co kouřil na balkóně, tak ten šmejd sebral jen dvě staré bundy,“ popisuje nepříjemné probuzení. Staré bundy neměly žádnou hodnotu, nové okénko by jej však vyšlo až na 14 000 korun.
„Posuvné okénko jsem oželel a namontovalo se tam už jen nedělené celistvé sklo za tisícovku,“ dodal na závěr.
Kdyby měl Jiří sjednané havarijní pojištění, pojišťovna by mu škodu uhradila. Samozřejmě pouze to, co by přesáhlo výši spoluúčasti. Při sjednávání havarijního pojištění je proto důležité si důkladně zjistit veškeré podmínky.
Vyšší spoluúčast si lidé často volí kvůli nižšímu pojistnému. Pozor na to, vše je potřeba si nechat důkladně vysvětlit před podpisem smlouvy.