
Povinné ručení pro autoškolu – cena povinného ručení
Zloději mají spadeno především na auta mladší pěti let. Pokud rovnou neodcizí vozidlo celé, vezmou za vděk také moderními navigacemi, airbagy, celými řídícími jednotkami a také xenonovými světlomety. Nejvíce se vozidla a jejich vybavení tradičně “ztrácí” ve Středočeském kraji a v Praze.
V dnešní době je ochrana majetku velmi důležitá, a to platí i v případě automobilů. Zloději se neustále zdokonalují ve svém oboru a vymýšlejí nové způsoby, jak odcizit cizí vozidla. Pokud člověk vlastní auto, které je mladší než 5 let, je dobré být obezřetný a přijmout opatření k minimalizaci rizika krádeže.
Jaká jsou nejdůležitější opatření chránící vozidlo:
Více než 50 % zjištěných odcizených vozů bylo vyrobeno v letech 2014 až 2019. „Nejoblíbenější“ vozidla zlodějů byla vyrobena v roce 2017 (9,7 % všech odcizených vozidel) a jednalo se o značky: Mercedes-Benz (14,7 % všech odcizených vozidel), BMW (14,4 %), Audi (10,4 %), Ford (7,8 %) a Volkswagen (6,8 %).
Krádeže vozidel a jejich součástek v letech 2015 až 2020:
Krádeže | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
Dvoustopých motorových vozidel | 6 292 | 4 920 | 3 594 | 3 052 | 3 033 | 2 526 |
Jednostopých motorových vozidel | 594 | 427 | 428 | 417 | 524 | 472 |
Věcí z vozidel | 18 457 | 14 513 | 13 121 | 12 250 | 11 862 | 9 695 |
Součástek motorových vozidel | 5 036 | 3 814 | 4 191 | 3 558 | 3 112 | 3 089 |
Nejoblíbenějšími vozy jsou BMW řady 3, Volkswagen Golf, BMW řady 5, Volkswagen Passat a Audi A4. Nejoblíbenějšími barvami prověřovaných vozů byly černá (24,6 % všech vozů), šedá (20,3 %), bílá (14,2 %), a modrá (10,3 %).
Krádeže dvoustopých motorových vozidel představovaly v letech 2011 – 2016 více než 90 % všech odcizených motorových vozidel, v roce 2020 to bylo 84 %.
Vývoj v oblasti krádeží dvoustopých motorových vozidel za posledních 10 let vykazuje (s výjimkou roku 2013) dlouhodobě klesající trend. V roce 2020 byl meziroční pokles krádeží dvoustopých vozidel 17 %.
U jednostopých vozidel se jedná o pokles za posledních 10 let o 37 %. V roce 2020 bylo odcizeno meziročně o 10 % méně jednostopých vozidel.
K meziročnímu poklesu došlo i u krádeží věcí z automobilů (o 18 %). Počet odcizených součástek motorových vozidel meziročně klesl o necelé 1 %.
Mezi nejrizikovější kraje České republiky v roce 2020 patřily:
– hlavní město Praha (v Praze bylo v roce 2020 odcizeno 23 % dvoustopých vozidel odcizených v České republice),
– Středočeský kraj (nejvíce územní odbor Policie ČR Kladno – 17 % dvoustopých vozidel odcizených ve Středočeském kraji),
– Moravskoslezský kraj (zejména Ostrava – 39 % dvoustopých vozidel odcizených v Moravskoslezském kraji; Karviná 21,5 %),
– Ústecký kraj (zejména Chomutov – 18 % dvoustopých vozidel odcizených v Ústeckém kraji),
– Plzeňský kraj (zejména Plzeň – 43 % dvoustopých vozidel odcizených v Plzeňském kraji) a
– Jihomoravský kraj (zejména Brno-město – 38 % dvoustopých vozidel odcizených v Jihomoravském kraji).
V některých výše jmenovaných krajích došlo meziročně k poklesu krádeží motorových vozidel dvoustopých (nejvíce v Praze o 30 %, v Jihomoravském kraji o 25 % a ve Středočeském kraji o 14 %), naopak např. v Plzeňském kraji byl zaznamenán meziroční nárůst o 12 %.
O zlodějích kolují mylné představy, že kradou pouze v noci. Je sice pravda, že k největšímu počtu dochází v nočních hodinách, avšak ani krádeže za denního světla nejsou neobvyklé. V noci mají zloději větší “klid” a na práci se mohou lépe soustředit.
Krádeže jsou tak provedené čistěji a s menšími následky v podobě rozbitých okýnek, rozřezaných výplní dveří či poškrábaných palubních desek.
Denní škody jsou velmi často provázené horšími následky v podobě poničeného interiéru i exteriéru vozidla.
„Z praxe mohu jmenovat příklad nedávno vykradené Škody Superb. Zloději odcizili navigaci v hodnotě 66 tisíc korun, poškrábali lak a poničili díly a součástky za 30 tisíc korun. Celková cena opravy poškozeného automobilu se vyšplhala až na 117 tisíc korun,“ popsal jeden z mnoha příběhů Radim Nekov z České pojišťovny.
Jediným možným řešením, jak předejít finančním důsledkům možné krádeže či vykradení vozidla, je kvalitní havarijní pojištění. To platí zejména pro nová vozidla. Hradit případnou opravu vozidla ze svého může, jak je z uvedeného příběhu vidno, být velmi drahé.
„Zatímco klientům pojišťoven pomůže s řešením této nepříjemné situace havarijní pojištění, majitelé nepojištěných vozidel musejí opravu hradit ze svého. Cena opravy takové škody na voze však není nízká, mnohdy se blíží či dokonce převyšuje hodnotu ukradené věci,“ upozorňuje také Radim Nekov.
U stovek případů má svůj podíl na krádeži sám majitel či uživatel vozidla. Nedbají na prevenci a vozidlo považují za trezor. Není tak neobvyklé, že v zavazadlovém prostoru a někdy i na zadních sedadlech (kde je vše vidět) nechají s klidným svědomím kabelky, batohy i drahou elektroniku. A který zloděj by takovému lákadlu odolal?
Prevence je tedy velmi důležitá a v mnoha případech tak lze vykradení předejít úplně. Základem je vždy uzamčené vozidlo a zavřená okénka. V interiéru vozidla nenechávat žádné osobní věci.
„Při zabezpečování vozidla je vždy vhodná kombinace mechanických a elektronických systémů a dále např. pískování VIN kódu na skla vozidla. Nezapomínejte také na přepravované předměty ve střešních boxech a na jízdní kola na nosičích,“ dále doplňuje pplk. Mgr. Zuzana Pidrmanová, z oddělení tisku a prevence Policejního prezidia ČR.
Ve chvíli, kdy majitel zjistí vykradení vozidla, měl by ihned kontaktovat Policii ČR a asistenční služby své pojišťovny. Poradí mu, jak nejlépe postupovat, aby byla pojistná událost vyřešená rychle a ku spokojenosti klienta pojišťovny.
Vlastnictví auta mladšího 5 let může být potenciálním lákadlem pro zloděje, proto je důležité přijmout opatření k jeho ochraně. Sledování základních bezpečnostních opatření a používání moderních technologií může výrazně snížit riziko krádeže. Být pečlivý a chránit svůj majetek – to je životní krédo.