
Povinné ručení pro autoškolu – cena povinného ručení
Problém aut s nedokončenou registrací je v posledních letech na vzestupu a stává se zátěží pro řidiče i úřady. Vláda přijala opatření s cílem snížit počet těchto vozidel a zlepšit celkový provoz na silnicích. Nová pravidla a postupy mají zajistit, že auta budou registrována včas a budou splňovat příslušné technické a bezpečnostní normy.
Existuje několik faktorů, které mohou vést k nedokončené registraci vozidel. Patří sem složitý byrokratický proces, nedostatečné dodání potřebných dokumentů, technické problémy s vozidlem nebo nedostatek zdrojů pro dokončení registračního procesu.
Tyto problémy způsobují zpoždění a zatěžují jak majitele vozidla, tak i úřady odpovědné za registraci.
Vláda zavádí nová opatření a zlepšuje postupy, aby se předešlo problémům spojeným s nedokončenou registrací. Zahrnují tyto kroky:
Nejčastějším důvodem nedokončeného převodu byl poplatek za tzv. ekologickou daň. Ta v některých případech činí až 10 tisíc korun. Lidé poplatek odmítají platit. I když už je vozidlo dávno zlikvidované či rozebrané na náhradní díly, není možné jej oficiálně bez dokladu o ekologické likvidaci odhlásit z registru.
Polopřevody také byly běžné u autobazarů, které vozidla z logických důvodů nechali přehlásit až novými majiteli.
Ekologická daň je forma daňového opatření, které je zavedeno s cílem ovlivnit chování jednotlivců a firem ve prospěch životního prostředí. Jejím hlavním cílem je internalizovat náklady spojené s negativními environmentálními dopady určitých aktivit a podpořit ekologicky udržitelné praktiky.
Ekologická daň se vztahuje na produkty, služby nebo aktivity, které mají negativní dopad na životní prostředí. Může být uplatněna na různé oblasti, jako je emise skleníkových plynů, spotřeba energie, využívání přírodních zdrojů nebo produkce odpadu.
V závislosti na konkrétním místě a zemi se ekologická daň může lišit ve formě a výši.
Existuje několik forem ekologické daně:
Cílem ekologické daně je vytvořit ekonomické stimuly pro snižování negativních environmentálních dopadů a podpořit ekologicky šetrné alternativy.
Získané finanční prostředky z těchto daní mohou být použity na financování opatření pro ochranu životního prostředí, výzkum a vývoj ekologických technologií nebo na kompenzaci negativních dopadů na zasažené oblasti či komunity.
Je však třeba zdůraznit, že ekologická daň není jediným nástrojem pro ochranu životního prostředí. Měla by být součástí komplexní strategie, která zahrnuje také regulační opatření, podporu inovací a osvětu veřejnosti o důležitosti udržitelného rozvoje a ochrany přírody.
Ministerstvo dopravy i nadále důsledně varuje všechny majitele vozidel, aby si zkontrolovali registraci. Nápomocné jsou přitom také jednotlivé městské úřady, které rovněž vyzývají lidi, aby s dokončením převodu neotáleli.
Výmluvy typu “nevěděl jsem, že auto nemám přihlášené” nejsou možné. Vše je totiž uvedené v malém i velkém technickém průkazu.
„Motorista to zjistí, pokud je zároveň vlastníkem vozidla a údaje zapsané k provozovateli v takzvaném malém technickém průkazu nesouhlasí s jeho údaji. Další možností je, že ve velkém technickém průkazu je provedený poslední úřední zápis v kolonce Vozidlo převedeno – odhlášeno (na koho, kam),“ vysvětluje Petr Kašpar z Městského úřadu v Zábřehu.
Oprávněnou osobou k jednání je obecně fyzická nebo právnická osoba zapsaná v registru vozidel jako dosavadní vlastník vozidla, nový vlastník a nový provozovatel u převodu vlastnického práva k vozidlu (prodej, darování atd.).
Jednat může i osoba zmocněná písemně provozovatelem nebo vlastníkem vozidla; u přechodu vlastnického práva (např. dědictví) nový vlastník.
Žádost o zápis změny vlastníka silničního vozidla se podává do 10 pracovních dnů ode dne:
Člověk se může obrátit na kteréhokoliv obecní úřad obce s rozšířenou působnost – těch je v České republice 206.
Mít vozidlo v polopřevodu je přestupek. Již pár let tento přestupek trestán finanční pokutou až do výše 50 tisíc korun. Vozidlo je navíc vyřazeno z registru.
„Po 1. červenci 2015 je takové auto považováno za zaniklé a nezapsané v registru silničních vozidel. Pokud by s ním někdo přesto vyjel, hrozí mu opět sankce až do výše padesáti tisíc korun,“ varuje policejní mluvčí Irena Urbánková.
Pokuty se budou týkat i převodů do budoucnosti. Motoristé budou mít povinnost provést převod vozidla nejpozději do deseti pracovních dnů. Pokud tak neučiní, bude jim vystavena pokuta ve správní řízení až do výše 50 tisíc korun. Vozidlo bude navíc vyřazeno z registru.
Tímto okamžikem zároveň zanikne povinné ručení neboli pojištění odpovědnosti za škody způsobené provozem motorového vozidla. Řidič, který by způsobil nehody s autem, které de facto neexistuje a není pojištění, by se dostal do velkých problémů.
Dokončení registrace vyžaduje osobní návštěvu příslušného úřadu. Je potřeba si sebou vzít následující doklady:
V roce 2021 se v České republice odehrávalo mnoho událostí a změn v oblasti registrace vozidel.
Zde je obecný přehled o registracích vozidel v České republice z roku 2021:
Je však důležité mít na paměti, že konkrétní statistiky a podrobnosti o registracích vozidel v České republice v roce 2021 jsou dostupné u oficiálních orgánů, jako je Ministerstvo dopravy ČR nebo Česká správa technického dozoru (ČSTP).