Přezutí na zimní pneumatiky je důležité pro bezpečnost

Podzim je období, kdy padá listí ze stromů a příroda i lidé se připravují na zimu. Motoristé též. Podzim je totiž čas, kdy se u auta přezouvají letní pneu do zimních. Nejpohodlněji se dá auto přezout v pneuservisu, vyměnit pneumatiky lze však snadno také svépomocí. Jak vše zvládnout bez chyb a stresu?

V zimních měsících si mnoho lidí uvědomuje důležitost správného přezouvání letních pneumatik. Je to proces, během kterého jsou letní pneumatiky, navrženy pro lepší výkon na měkkém povrchu, vyměněny za zimní pneumatiky, které jsou designovány pro lepší výkon na tvrdých nebo zasněžených površích.

Přezouvání pneumatik se doporučuje pro snížení rizika nehod na silnicích, zejména pak ve městech, kde nehody jsou častější. Důležitost správného přezouvání pneumatik by se neměla podceňovat. Je to procedura, která může velmi ovlivnit zážitek z bezpečné jízdy. Řidič by se měl ujistit, že má správný typ a velikost pneumatik.

Je dobré vzít v úvahu na jakých druzích povrchu bude řidič nejčastěji jezdit. Např., pokud žije v zóně, kde se až tolik nesetká se zimním počasím, měl by se ujistit, že jeho letní pneumatiky jsou vybaveny speciální gumou, která pomůže zlepšit jízdu jeho auta. Kromě zimních pneumatik by se měla přezouvat i kola.

Při výběru letních pneumatik je třeba brát v úvahu velikost, hmotnost a typ vozu, oblast ve které auto jezdí a jaký je povrch na silnicích, kterými často projíždí. Kromě přezutého kola a pneumatiky by se také měla dodržovat pravidla silničního provozu, správné řízení, správná vzdálenost od vozidla před dotyčným a bezpečná jízda.

Včasná výměna starých pneumatik za nové také pomůže udržet stabilitu vozu během jízdy. Aby byla zajištěna bezpečná jízda, potřebují se kvalitní letní i zimní pneumatiky.

Přezouvání pneumatik se může jevit jako nákladné, ale tato činnost je nezbytná, aby se udrželo vozidlo ve stabilním stavu. Platí to zejména pro oblasti s měnícími se podmínkami počasí.

Je přezutí do zimních pneumatik povinné?

Ačkoli si řada motoristů myslí opak, přezouvání do zimních pneumatik stále není povinné. Zimní pneumatiky musí mít každý řidič v období od 1. 11. do 31. 3. a zároveň pokud je na silnici vrstva sněhu, ledu či námrazy nebo se vzhledem k aktuálnímu počasí očekává, že se někde po cestě sníh led či námraza vyskytnou.

Pokud tedy osoba, která jezdí občas a očekává, že i v zimě pojede jen po suché silnici, letní pneumatiky mít nemusí. Při běžném ježdění v zimě však má prakticky jistotu, že se někde během cesty sníh či led na silnici vyskytne.

I z hlediska bezpečnosti je samozřejmě daleko lepší, pokud zimní pneumatiky má, a pravidelné přezouvání by proto mělo být samozřejmostí pro každého majitele auta.

Jestli bude mít řidič nějakou havárii na letních pneumatikách během zimního období, může jeho pojišťovna třeba zkrátit nebo dokonce úplně zamítnout pojistné plnění.

Důkaz, že měl mít zimní pneumatiky, sice leží na pojišťovně, i tak ale může být další jednání o pojistném plnění velmi nepříjemné. Týká se to jak havarijního pojištění, tak i povinného ručení.

Přezouvání pneumatik svépomocí – jednoduchý postup

Pokud si chce řidič pneumatiky přezout svépomocí, musí si na to vyhradit cca dvě hodiny času a najít si dostatek místa – ideální je rovná plocha. Rovněž si musí sehnat všechny potřebné nástroje pro demontáž i namontování (hever, klíče, kompresor k dohuštění) a také pracovní rukavice.

Ještě před demontáží kola, se stav pneumatiky zkontroluje a třeba křídou označí, kde které kolo na autě bylo.

Při dalším přezouvání na jaře se může u aut s předním náhonem zkusit vyměnit zadní kola za přední, která mívají více sjetý vzorek.

Poté se auto zvedne a demontuje se kolo. Karosérie se podepře nejlépe dřevěným hranolem nedaleko místa, na kterém je opřený či zasunutý zvedák. Zvedák se uvolní a karosérie spočine nyní na podpěře.

Demontuje se ventilek duše a kolo se položí na zem tak, aby místo, které chce řidič stlačit, leželo tam, kde stála původně patka zvedáku. Výška zvedáku se zkrátí tak, aby se vešel mezi pneumatiku a karosérii.

Pod patku zvedáku se vloží destička, která má zabránit, aby ostré hrany patky nepoškodily plášť. Potom se otáčí klikou zvedáku tak jako při zvedání automobilu. Přitom se plášť lehce stlačí svým okrajem až do prohloubení ráfku, takže se může dokončit jeho uvolnění sešlapáním po celém obvodu.

Je-li potřeba sejmout pneumatiku z ráfku úplně, opakuje se tento úkon také na druhé straně kola.

Při zpětné montáži se přesouvá opět montážními pákami okraj pláště přes ráfek a jeho poslední část se stlačí opět popsaným způsobem za pomoci zvedáku, přičemž protilehlá část se přidržuje v prohloubení ráfku.

Pokud nejdou povolit šrouby, můžou se krátce prostříknout přípravkem WD40, někteří odborníci však mazání šroubů nedoporučují a raději se spoléhají na sílu. Nová kola se namontují tak, že se šrouby utáhnou křížem a jakmile auto bude z heveru dole, kola se dotáhnou. Je potřeba šrouby dotáhnout silně, ale ne extrémní silou.

Poté se ještě zkontroluje tlak v pneumatikách a osadí se kola poklicemi.

Přezouvání pneumatik v pneuservisu

Přezouvání v pneuservisu má několik výhod. Je hlavně mnohem pohodlnější. Důležité je však také to, že odborník v kvalitním pneuservisu pneumatiky a stav kol také zkontroluje. V období přezouvání pneumatik mají pneuservisy logicky nejvíce práce, proto je zapotřebí se na přezutí objednat včas.

A jak probíhá přezutí pneumatik v pneuservisu?

Postup zahrnuje následující kroky:

  1. Odběr starých pneumatik. Před přezutím pneumatik je nezbytné vymontovat staré pneumatiky z kol.
  2. Vyčištění disků. Jakmile jsou staré pneumatiky vyjmuty, disky je třeba důkladně vyčistit a odmastit.
  3. Nastavení tlaku. Je důležité nastavit správnou tloušťku pneumatik.
  4. Montáž nových pneumatik. K tomu budou použity specializované nástroje, aby se pneumatiky nasadily správně.
  5. Zajištění správného přitažení. Následně je nutné zajistit, aby byly disky, šrouby a matice dostatečně přitaženy ke kolům.
  6. Kontrola práce. Na konci je nutné provést kontrolu předtím než budou pneumatiky použity.

Cena za přezutí se liší podle několika faktorů, včetně velikosti kol, typu pneumatik a pneuservisu. Cena bude také záviset na tom, zda se budou přezouvat slabší nebo silnější pneumatiky a zda se budou měnit pouze samotné pneumatiky nebo celý kompletní set.

Cena za přezutí osobního vozidla se obvykle pohybuje od 800 do 3 000 Kč, za přezutí nákladního vozidla je cena ještě vyšší. Pokud se dávají i nová kola, může se cena pohybovat od 1 500 do 8 000 Kč za kus.

Jak skladovat pneumatiky?

Po demontáži kola s letními pneumatikami se mají opláchnout vodou a uskladnit. Požadavky na skladování pneumatik nejsou nijak náročné – stačí suché, chladné a tmavé místo. Pneumatiky s disky se skladují umetené na sobě ve sloupci, nebo zavěšené na stěnu za ráfek.

Pneumatiky by měly být obaleny v tmavé plastové fólii nebo pytli, aby se zabránilo poškození vystavením slunečnímu záření.

Kola mohou i stát, avšak v takovém případě je potřeba zhruba jednou za měsíc je pootočit, aby se plášť pneumatiky dlouhým stáním nedeformoval.

Jak dlouho vydrží pneumatiky?

Životnost pneumatik závisí na několika faktorech, jako jsou typ vozu, typ pohonu, jízdní styl a druh povrchu. Obecně se doporučuje pneumatiky vyměňovat po 15 000–80 000 km.

Podle čeho se vybírají pneumatiky?

Rozměry pneumatik se dají najít ve velkém technickém průkazu. Tyto rozměry by se měli dodržovat, nicméně není vyloučeno, zejména je-li automobil z druhé ruky, že obuté pneumatiky se od těch předepsaných budou lišit.

Můžou se použít pneumatiky s vyšším hmotnostním indexem (označované jako XL), ovšem nikoliv s nižším. Pro rychlostní index, je-li v technickém průkazu (TP) specifikovaný, to platí zrovna tak.

Jsou-li na voze pneumatiky větších rozměrů, než je povoleno v TP, podvozkové díly jsou vystavovány větší zátěži a tím se snižuje jejich životnost.

Výběr pneumatiky je dobré konzultovat například v pneuservisu, kde řidič dostane doporučení na pneumatiky vhodné pro daný typ vozu.

Několik tipů podle čeho vybrat správné pneu:

  • pneumatiky musí odpovídat rozměrům daného vozu
  • vybrání typu pneu v závislosti na počasí a na způsobu, jakým se vůz používá (mokrá x suchá cesta, letní x zimní pneumatiky)
  • zjištění, které značky pneumatik získaly nejlepší recenze od odborníků
  • vzít v úvahu cenu (výhody a nevýhody – cena, trvanlivost, výkon a odolnost proti opotřebení)
  • kontaktování zkušeného mechanika nebo prodejce pneumatik (zeptat se na vlastní doporučení)

Kromě tohoto by řidič měl zvážit jaký způsob objednávky a dopravy je pro něj nejvhodnější.