
Pojištění odpovědnosti – vůči zaměstnavateli, z výkonu povolání
O přehlížení chodců a cyklistů jakožto plnohodnotných účastníků silničního provozu se mluví a píše méně, než by bylo vhodné. Jsou to totiž právě oni, kteří nejčastěji působí závažné dopravní nehody s fatálními následky.
Málokdo si totiž dokáže připustit, že účastníky silničního provozu jsou všichni, bez výjimky. A všichni také můžou udělat chybu z lehkomyslnosti.
Řidič může snadno ztratit přehled při rozptýlení telefonem, hudbou a hlavně konverzací se spolujezdci. Chodci přeceňují přechody – přestože mají přednost, neznamená to, že přes něj mohou kdykoliv bezpečně přejít.
A cyklisté, jejichž počet s moderním trendem rychle narostl, zase často ignorují jakékoliv předpisy. Právě takové chování vede k nejvážnějším nehodám.
Bezpečnost na silnicích je záležitostí, která se týká nejen řidičů, avšak i chodců a cyklistů. Každý účastník silničního provozu nese zodpovědnost za dodržování pravidel a ohleduplné chování.
Jaká je důležitost toho, aby pozornost věnovali nejen motoristé, nicméně i pěší a cyklisté. Společným cílem je vytvořit bezpečnější prostředí na silnicích.
Chodci jsou nejslabšími účastníky silničního provozu, avšak jejich důležitost je nesmírná. Při pohybu po silnici je pro ně klíčové dodržovat pravidla silničního provozu, jako je přecházení na přechodech, sledování semaforů a dávání pozor na provoz.
Kromě toho by měli chodci omezit užívání mobilních telefonů při přecházení silnice, jelikož to může snížit jejich pozornost a zvýšit riziko nehod. Na druhé straně by řidiči měli být ohleduplní k chodcům a dodržovat zastavení na přechodech a rozpoznávat možná nebezpečí spojená s jejich pohybem v blízkosti silnice.
Den co den porušují chodci předpisy. Přebíhání vozovky mimo přechod, ignorování semaforů, běhání přes dálnice a další nezodpovědné chování ohrožuje na životě nejen je samotné.
Jsou to právě řidiči, kteří pak musí zbytečně reagovat a může u nich dojít k neodhadnutí situace a způsobení mnohem vážnější kolize, která ovlivní životy i desítkám lidí.
Víceproudé silnice pak představují ještě horší riziko, protože to, že jeden řidič situaci zvládne a chodci se vyhne ještě neznamená, že to dokáží i ostatní řidiči.
Se zavedením zákona o přednosti chodců na přechodu si velká část populace vzala za své, že jakmile naskočí na semaforu zelená, mohou si přes přechod chodit jak jen chtějí, a tak trochu pozapomněli na stokrát do hlavy vtloukané pravidlo rozhlížení se před vstupem na silnici.
Může se to zdát jako detail, nicméně data mluví jasně: minulý rok (2022) bylo usmrceno 74 chodců, o 16 méně než v roce 2021. V případě cyklistů šlo o 42 mrtvých, o 1 méně než v roce 2021.
Přitom se většině z těchto tragických událostí dalo vyhnout pouhým dodržováním základních bezpečnostních pokynů – rozhlížet se, neriskovat, vstupovat na přechod s dostatečným předstihem a nezdržovat se na vozovce.
Mnohonásobné opatrnosti musí navíc dbát lidé s kočárky a ti, kteří jsou upoutáni na invalidní vozík. V centrech měst řidiči parkují na chodnících a mohou zasahovat i do prostoru vyhrazeného pro přechod či bezbariérového nájezdu.
Dodržování pravidel je nezbytné pro bezpečnost a plynulý pohyb chodců v prostředí s ostatními účastníky silničního provozu. Následující seznam obsahuje několik důležitých pravidel, která by měli chodci dodržovat:
Cyklisté mají na silnici svá specifika a práva, nicméně také povinnosti. Dodržování pravidel silničního provozu, jako je dodržování dopravních značek, používání cyklistických stezek a helmy, přispívá k jejich vlastní bezpečnosti. Cyklisté by měli také dávat pozor na ostatní účastníky provozu a včas signalizovat své záměry.
Řidiči by měli respektovat cyklisty na silnici a držet se minimální vzdálenosti při předjíždění, aby minimalizovali riziko nehod.
Řidiči nesou značnou zodpovědnost za bezpečnost na silnicích. Musí být vždy pozorní, soustředění a respektovat ostatní účastníky provozu. Dávat pozor na chodce na přechodech, nepředjíždět v nevhodných situacích, a dodržovat rychlostní limity jsou jen některá z pravidel, která řidiči musí dodržovat.
Kromě toho, pokud jsou na silnici cyklisté, měli by být ohleduplní a držet dostatečnou vzdálenost, aby minimalizovali riziko kolizí.
Řidičům nabízí pojištění odpovědnosti možnost snížit případné náklady za nehodu způsobenou chodcem či cyklistou. Především v letních měsících usedají na kolo studenti a nezkušení sváteční „kolaři“, kteří nemají o průběhu silničního provozu žádnou reálnou představu a svým chováním způsobují zbytečné nehody.
Za rok 2022 je evidováno, že u 2 834 dopravních nehod hrálo velkou roli právě jízdní kolo. Jelikož cyklisté se nemusí na rozdíl od řidičů jistit, případné milionové škody musí hradit ze svého, avšak především jsou mnohem náchylnější k nárazům a zraněním.
Není proto překvapující, že kolize s cyklistou končí v drtivé většině případů smrtí nebo těžkým zraněním.