Povinné ručení – Tatra

Automobilový průmysl je plný příběhů o úspěších, inovacích a nekonečných snahách o dosažení dokonalosti. V tomto světle září i jméno „Tatra“ – český výrobce automobilů, který si v průběhu let vybudoval nezaměnitelné místo ve světě automobilového designu a technologie.

Mnoho lidí může spojovat Tatru s historickými vozy, jako je slavná Tatra 87, nicméně tato společnost má mnohem bohatší a komplexnější historii.

Historie české automobilové společnosti Tatra sahá až do poloviny 19.století. Tehdy Ignác Šustala založil rodinnou společnost pod názvem Tatra, která vyráběla kočáry a bryčky. S příchodem výroby automobilů a jiných tehdejších moderních dopravních prostředků se také Tatra rozhodla rozšířit své aktivity.

Na konci 19. století se již podílela na výrobě železničních vagónů a nákladních automobilů. V roce 1897 na trh uvedla také svůj první osobní automobil.

Tatra se brzy stala známou pro své inovace. Výrazným příkladem je vzduchem chlazený motor uložený vzadu, což byla revoluční koncepce v dobách, kdy většina automobilů měla motor vepředu. Tato konstrukce umožnila nižší těžiště a lepší trakci, což bylo zvláště výhodné na sněhu a v terénu.

Společnost Tatra se stala úspěšnou společností, vyrábějící automobily, letadla a železniční vozy.

Období mezi 30. a 50. lety 20. století bylo pro Tatru zlatou érou. Během této doby společnost představila několik ikonických modelů, které si získaly světovou pozornost.

K nejslavnějším patří Tatra 77 a Tatra 87. Tatra 77 byla prvním sériovým vozem na světě s aerodynamickým designem, což z ní udělalo nejen vizuální poklad, nicméně také technologickou lahůdku.

Tatra 87, známá také jako „Ocelová slečna,“ byla dalším revolučním modelem, který dosahoval úctyhodných rychlostí díky aerodynamickému tvaru a výkonnému motoru. Díky svým technickým inovacím se stala oblíbenou volbou u několika evropských diktátorů a politiků.

Během druhé světové války dodávala Tatra německé armádě nákladní automobily. Tehdejším konstruktérem byl Hans Ledwinka, který je tvůrcem konceptu podvozku s centrální rourou a kyvnými nápravami, který je využíván v moderní podobě stále. Nejvíce využívaným modelem za druhé světové války byla Tatra 111.

Po druhé světové válce došlo ke znárodnění Tatry. Až do revoluce se zde vyráběli těžké nákladní automobily i luxusní limuzíny pro vedoucí pracovníky a stranické funkcionáře. Jednalo se o model Tatra 603.

Po druhé světové válce byl vývoj Tatry ovlivněn politickými událostmi a nucenou změnou vlastnictví.

Během komunistického režimu byla společnost sloučena s dalšími československými automobilkami, což omezilo možnost inovací a růstu. Nicméně i v této době byly některé modely vytvářeny, i když ne v takovém měřítku jako v minulosti.

Po pádu komunismu v 90. letech se Tatra pokusila obnovit svou prestiž a inovativní pověst. Společnost se věnovala výrobě nákladních automobilů a speciálních vozidel pro vojenské a terénní účely.

Společnosti se podařilo získat velkou armádní zakázku na výrobu 1000 kusů automobilů pro SAE. Díky tomu se krizi podařilo překonat a začít z expanzí.

Přestože už není tak viditelná na světovém trhu jako dříve, stále si udržuje své místo jako jedna z legendárních značek automobilového průmyslu.

Tatra je nejen automobilovou značkou, avšak také součástí českého kulturního dědictví. Její inovativní a odvážné přístupy k designu a technologii ji učinily nepřehlédnutelnou postavou v historii automobilů.

Ačkoli se může zdát, že její sláva dosáhla vrcholu v minulosti, Tatře stále zůstává mezi ikonami ve světě automobilismu.

Do roku 2006 byla Tatra součástí americké společnosti Terex Corporation. Dnes Tatra vyrábí a vyváží nákladní automobily do celé Evropy.

Tatra a Rallye Dakar

Značka Tatra je také známá díky své účasti v nejtěžší rallye světa – Rallye Dakar. Rallye Dakar je nesmírně náročný závod, který prověřuje odolnost vozidel, dovednost jezdců a schopnost týmů překonat extrémní terény.

Mezi závodními automobily je zřejmým favoritem tradiční 4×4 pohon, avšak společnost Tatra se rozhodla narušit tento konvenční model a přinést na Rallye Dakar něco odlišného.

Tatra, známá svými nákladními automobily a terénními vozidly, vstoupila do světa Rallye Dakar s inovativním nápadem. Místo klasického 4×4 pohonu představila Tatra 6×6, tedy vozidlo s šesti poháněnými koly, což znamenalo mimořádnou schopnost adaptovat se na nejnáročnější terény.

Tato volba byla založena na historii Tatry a zkušenostech s výrobou nákladních automobilů, které byly vždy známé svou robustností a schopností provozu v těžkých podmínkách.

Tatra se poprvé účastnila Rallye Dakar v roce 1986, když do závodu nasadila nákladní automobily s 6×6 pohonem. Hned v prvním roce dosáhla velkého úspěchu, když jedno z vozidel obsadilo třetí místo v kategorii nákladních automobilů.

Tímto způsobem Tatra potvrdila, že její technický přístup může být na extrémních soutěžích úspěšný.

Soutěž Rallye Dakar se koná každým rokem a Tatra do této soutěže vysílá svá speciální auta od roku 1986. Nejslavnější českou posádku vedl Karel Loprais, který Rallye Dakar vyhrál dokonce šestkrát.

Přerušení a návrat Tatry

V některých obdobích se Tatra rozhodla přerušit svou účast na Rallye Dakar, přičemž se zaměřila na jiné projekty a činnosti. Nicméně v roce 2015 se společnost rozhodla vrátit do závodu s novým vozidlem Tatra Phoenix 4×4, který byl postaven na zkušenostech získaných během předchozích účastí.

Tatra Phoenix byl speciálně navržený pro rallyový závod a představoval kombinaci výkonného motoru, robustní konstrukce a schopnosti přizpůsobit se různým terénům. Tato nová generace Tatry měla za cíl opětovně dokázat, že inovativní technický přístup může být úspěšný i v extrémních podmínkách.

Tatra je svědectvím o tom, že na Rallye Dakar se neúspěch netoleruje, a že i zdánlivě netradiční technické řešení mohou mít své místo na trati. Její účast na Rallye Dakar ukazuje nejen výjimečnost českého technického dědictví, ale také odhodlání a odvahu vstoupit do světa motorsportu s unikátním nápadem.

Modely vozidel Tatra

  • Tatra 158 Phoenix
  • Tatra 163
  • Tatra 810
  • Tatra 813
  • Tatra 815
  • Tatra 817

Přítomnost Tatry na Rallye Dakar připomíná, že automobilový průmysl je o inovacích, odvaze a nekonečném hledání nových možností. Odvážná účast Tatry na této náročné soutěži zůstává inspirovaným příběhem pro fanoušky motoristického světa.

Povinné ručení pro Tatru

Povinné ručení je druh povinného pojištění, které je v mnoha zemích vyžadováno pro provoz motorových vozidel na veřejných komunikacích. Jeho hlavním cílem je poskytnout finanční kompenzaci v případě, že vozidlo způsobí škodu třetí straně (např. jinému vozidlu, majetku nebo osobám).

Pokud jde o Tatra vozidla, platí pro ně stejná pravidla povinného ručení jako pro jakékoli jiné automobily. Výše pojistného plnění a pravidla se mohou lišit v závislosti na zemi, kde vozidlo jezdí, a také na konkrétním druhu Tatry vozidla (osobní automobil, nákladní automobil atd.).

Je důležité si uvědomit, že povinné ručení kryje pouze škody způsobené třetím stranám. Pokud chce řidič krytí škod na svém vozidle, bude potřebovat další druh pojištění, například havarijní pojištění.