Změnu povinného ručení je nutné hlásit dopředu

Konkurence v povinném ručení je vysoká. Zatímco vaše stávající pojištění byla před pár měsíci nejvýhodnější, dnes jej hravě převálcuje jiná nabídka. Rozhodnete-li se přejít ke konkurenci, důležitý je nejen výběr pojištění, ale především včasná výpověď. Víte, jak na to?

O změně povinného ručení je nutné přemýšlet dostatečně dopředu, abyste stihli podat výpověď. Pojišťovny nejčastěji trvají na lhůtě šest týdnů před datem výročí. Ozvete-li se později, pojišťovna výpověď nemusí uznat a vy si na výhodnější nabídku budete muset počkat dalších dvanáct měsíců. Proč?

Výpovědní lhůta trvající šest týdnů vychází z Občanského zákoníku

Šestitýdenní výpovědní lhůta je u podstatné většiny pojišťoven naprostý standard. “Pojišťovny navíc vždy upozorňují své klienty v dostatečném předstihu s předpisem nového pojistného. Pojištěný tedy může v případě, že mu nový předpis z jakéhokoliv důvodu nevyhovuje, svoji pojistnou smlouvu změnit a tedy vypovědět,“ vysvětluje základní pravidlo při změně povinného ručení Lukáš Urbánek, finanční poradce společnosti Partners.

Tato podmínka dokonce vychází z Občanského zákoníku. „Šestitýdenní výpovědní doba je v zákoně již historicky zakotvena a netýká se pouze povinného ručení, ale v podstatě jakékoli výpovědi pojistné smlouvy. Státy EU pracují s obdobnou dobou. Navazující ustanovení zákona mluví o tom, že jakoukoli změnu mající vliv na výši pojistného má pojistitel oznámit minimálně dva měsíce před koncem pojistného období. Klient má pak minimálně dva týdny na to smlouvu případně vypovědět,“ vysvětluje Monika Bártlová, mluvčí České asociace pojišťoven (ČAP).

Většina pojišťoven zastává názor, že výpovědní lhůta je nutná k vyřízení všech administrativních úkonů spojených s ukončením pojistné smlouvy o povinném ručení. Pokud by klienti ukončovali pojištění, kdy se jim zlíbí, vedlo by to k problémům.

U První klubové pojišťovny lze povinné ručení ukončit kdykoliv

To však neznamená, že výpovědní lhůtu musí pojišťovny dodržovat. Výjimkou je První klubová pojišťovna, jejíž klienti mohou povinné ručení ukončit, kdykoliv se jim zachce. Podle ní není důvod, proč klientům ztěžovat jejich právo na získání výhodnější nabídky. Záleží přeci na pojišťovně, zda si své klienty dokáže udržet.

„Neexistuje žádný důvod, proč by klient kdykoli nemohl kdykoli přestat čerpat pojišťovací služby a od pojišťovny odejít, kromě neochoty pojišťoven mu to umožnit. Pojišťovny se bojí, aby jim neodcházeli nespokojení klienti, a tak jim v brání nejrůznějšími administrativními překážkami,“ nesouhlasí s šestitýdenní výpovědní lhůtou Marek Orawski, předseda představenstva První klubové pojišťovny.

Nové povinné ručení vybírejte s předstihem

Povinné ručení se standardně sjednává na dvanáct měsíců. Jelikož se nabídka povinného ručení neustále mění, dejte si upomínku nejpozději dva měsíce před datem výročí. V této lhůtě se podívejte na aktuální nabídku pojištění. Najdete-li výhodnější, nebojte se nejprve oslovit stávající pojišťovnu a dejte jí šanci nabídnout vám stejnou nebo ještě lepší nabídku. Nevyjde-li to, podejte výpověď šest týdnů před, a s klidným svědomím přejděte ke konkurenční pojišťovně.