Co je dobré vědět o povinném ručení

Jak už je patrné z názvu, povinné ručení je na území České republiky povinným pojištěním, které musí být sjednáno na každý vůz. Vozidlo bez něj v žádné situaci nesmí vyjet na veřejnou komunikaci. Kde se dá sjednat nejvýhodnější povinné ručení a jaké všechny situace kryje?

K rychlému přehledu různých nabídek a cen je možné využít srovnávač povinného ručení, který dokáže ušetřit spoustu času. Nikdo přeci nechce trávit čas tím, že obíhá jednotlivé pojišťovny osobně a snaží se získat všechny potřebné informace a pak doma sedí několik hodin nad jejich porovnáváním a čtení všelijakých podmínek.

Při online srovnání stačí vyplnit jednoduchý formulář, jehož vyplnění zabere pouze pár minut. Srovnávač už pak sám porovná všechny nabídky a uživateli ukáže rovnou přehledně všechny nabídky. Cena povinného ručení se může lišit.

Povinné ručení

Pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, které se lidově nazývá povinné ručení, je zákonné pojištění, které musí mít každé vozidlo, které je pojízdné a vyskytuje se na veřejné komunikace. Jedná se o povinnost, která platí také pro přívěsné vozíky a motorky.

V případě nákupu nového auta se hned při jeho nákupu řeší povinné ručení. Pokud se člověk rozhodne koupit ojetý vůz, ani tak se mu povinné ručení nevyhne. V takovém případě je nutné ho řešit již při přepisu vozidla.

Pokud auto jezdí na veřejné komunikaci bez povinného ručení, jeho řidič může dostat pokutu, která může být až ve výši 40 000 Kč.

Přitom povinné ručení může stát jen pár stovek měsíčně. Pro rychlý přehled slouží povinné ručení tabulka, ve které je patrné, že se opravdu nevyplatí riskovat jízdu bez povinného ručení a to ne jen kvůli případné pokutě od policie.

Přehledné srovnání na www.123ruceni.cz pomůže každému majiteli auta, který hledá to nejvýhodnější pojištění pro svůj vůz.

Povinné ručení kalkulačka

Pro rychlý výpočet povinného ručení je možné využít samozřejmě internet. Povinné ručení kalkulačka je skvělým pomocníkem pro zjištění ceny. Kalkulačka povinného ručení a pojištění auta dokáže ušetřit až 70 % oproti vyřízení na pobočce v pojišťovně. Také pomůže najít nejlevnější povinné ručení vozidel a to již od 968 Kč a pojištění je možné uzavřít již do 5 minut.

Při řešení online povinného ručení je nutné, aby měl u sebe člověk technický průkaz vozidla. Jedná se o osvědčení o registraci vozidla, který má dvě části. Malý a velký technický průkaz, lidově řečeno techničák. Velký technický průkaz je vhodné mít uložený doma, ovšem malý technický průkaz se musí vozit v autě vždy s sebou.

Malý technický průkaz se vejde i do peněženky, proto není problém ho mít vždy u sebe. Kvůli krádežím není doporučováno ho nechávat přímo v autě. Nachází se na něm všecky základní údaje o vozidle – model auta, jeho typ, vlastník, VIN kód a palivo.

Velký technický průkaz je velký dokument, který je dobré schovat na bezpečné místo doma. Je v něm k nalezení o něco více informací než na malém technickém průkazu.

Mimo jiné jsou zde informace o předchozích majitelích, záznamy o technických prohlídkách a také to, kdo je vlastníkem vozu a kdo je jeho majitelem (u firemních aut je tento údaj podstatný, auta v soukromém vlastnictví zpravidla mívají jako majitele a provozovatele stejnou osobu).

Co ovlivňuje cenu povinného ručení

Samotnou cenu povinného ručení ovlivňuje několik faktorů. Jedná se jak o faktory, které souvisí přímo s autem, tak i o takové, které souvisí přímo s majitelem vozu.

Faktory ovlivňující cenu povinného ručení:

  • věk majitele
  • bydliště majitele
  • druh a typ vozidla
  • objem a výkon motoru vozidla
  • stáří vozidla
  • roční nájezd kilometrů
  • bez nehodovost řidiče
  • typ subjektu, který je vedený jako vlastník (soukromá osoba, firma)

Nejvyšší cenu pojištění mají tzv. rizikoví řidiči. Jedná se o takové řidiče, kteří spadají do věkové kategorie 18 až 26 let včetně.

Povinné ručení je možné sjednat online, po telefonu nebo osobně na pobočce některé z pojišťoven.

Co kryje povinné ručení

Každá pojišťovna může mít trochu jiné podmínky, je vždy nutné řádně pročíst smlouvu, aby řidič věděl, co vše kryje jeho povinné ručení.

Povinné ručení kryje škodu na majetku, která byla způsobená při provozu vozu. Může se například jednat o poškození cizího vozu při autonehodě, nebo i takové poškození plotu, sloupku a svodidel.

Dále také kryje škodu na zdraví. Při dopravních nehodách často dochází i k úrazům. Poškozený účastník může po viníkovi autonehody požadovat veškeré odškodnění (například náklady na zdravotní péči včetně následných rehabilitacích a také ušlý zisk ze zaměstnání či podnikání), taková částka se může vyšplhat do vysoké výše. Proto i takovou situaci kryje povinné ručení.

Třetí záležitostí, kterou povinné ručení kryje, jsou asistenční služby. Občas se řidič dostane do takové situace, se kterou si nedokáže sám poradit. Může se proto telefonicky obrátit na svoji pojišťovnu, která mu poradí a dokáže pomoct. Například při rozbití auta na opuštěné silnici zajistí co nejrychlejší odtah vozidla.

Škody na vlastním vozu

Povinné ručení vozidla je primárně proto, aby se z něj hradily škody na cizím majetku. Přesto existuje i několik případů, ve kterých se hradí z povinného ručení i škody na vlastním majetku. Jedná se o příklady, které je dobré si v rámci povinného ručení připojistit.

Střet se zvěří a to například i s malým zajícem může poměrně dost poškodit vůz, natož pokud se jedná například o srážku se srnkou či divokým prasetem. V takovém případě se škody hradí z povinného ručení.

U srážky se zvěří je důležité hned neodjíždět z místa nehody a to i v přípdadě, kdy sražené zvíře okamžitě uteče. Aby se daly škody hradit z povinného ručení, je nutné přivolat policii, počkat na jejich příjezd a sepsat protokol o nehodě – o srážce se zvěří.

Do povinného ručení je také možné si připlatit za odcizení. V České republice je poměrně vysoká míra kradení vozů nebo jejich částí. Není nic neobvyklého, když jde někdo ráno ke svému vozu a najde ho s rozbitým okýnkem a bez rádia.

Jedno z nejdůležitějších připojištění a také nejčastějším je pojištění skel. Jeden malý kamínek, který přiletí na sklo, může zavinit třeba jen malou nenápadnou prasklinku, nebo také tzv. pavučinu po celém skle. Připojistit sklo se vyplatí zejména těm řidičům, kteří často jezdí po dálnici.

Také se často vyplatí si vůz připojistit proti škodě, kterou způsobí přírodní živly. Může se jednat o kroupy, povodeň a další přírodní katastrofy, které pro automobil mohou znamenat velké poškození.

Výluky z povinného pojištění

U každého pojištění je nutné si dávat pozor na tzv. výluky. Tedy situace, na které se pojištění nevztahuje. Pokud k takové situaci dojde, pojišťovna případné škody nehradí.

Výluky z povinného ručení:

  • jízda bez platné technické kontroly
  • jízda bez řidičského oprávnění
  • jízda pod vlivem alkoholu a dalších návykových látek
  • útěk od místa nehody
  • škody způsobené nevhodným užíváním vozu
  • škoda na palivu
  • škody způsobené funkčním namáháním nebo konstrukční vadou vozu

Ovšem každá pojišťovna může mít trochu jiné podmínky, a proto je nutné si vždy řádně přečíst smlouvu. Jako potvrzení o sjednání zákonného pojištění slouží tzv. zelená karta. Jedná se o mezinárodní osvědčení o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Dle zákona je povinností řidiče mít zelenou kartu vždy u sebe.

Operativní leasing

Jsou případy, kdy nejlevnější operativní leasing může být výhodnější, než mít vlastní auto. Jak je to možné a co vlastně ten operativní leasing je?

Operativní leasing je dlouhodobý pronájem vozu. Nedochází ke klasickému splácení auta jako v případech úvěrů, nebo například u klasického leasingu. Dá se říct, že se jedná o dlouhodobé půjčení vozu.

U operativního leasingu je měsíční platba o něco nižší než u klasického leasingu. V zahraničí je leasing velmi oblíbený. U nás je oblíbený spíše u podnikatelů a firem.

Dříve dokonce operativní leasing byl určený pouze firmám. Od roku 2014 se začaly objevovat nabídky operativního leasingu i pro soukromé osoby.

Jsou případy, kdy pronájem auta – operativní leasing může být finančně výhodnější než vůz vlastnit a splácet k němu úvěr. S vlastněním vozu se pojí několik nákladů. V případě, že byl na auto brán úvěr, splátky úvěru většinou dělají nejvyšší náklad na provozu auta.

Mezi další náklady samozřejmě patří i pohonné hmoty, kdy pro lidi, kteří moc nejezdí, není tento náklad úplně vysoký, ovšem při každodenním dojíždění třeba do práce, se už i pohonné hmoty na rodinném rozpočtu dost projeví.

U auta je také nutné platit povinné a havarijní pojištění, v případe potřeby dálniční známku a bezpochyby také různé opravy, které dřív nebo později dostihnout každý vůz.

Jak je možné, že operativní leasing může vyjít výhodněji než mít vlastní vůz na úvěr? Je to jednoduché, při výběru operativního leasingu auta jsou dopředu jasně dány podmínky a měsíční platby. Do těchto plateb patří veškerý servis auta, dálniční známky a také povinné ručení.

U operativního leasingu je nutné si jen dopředu promyslet, jaký vůz a za jakých podmínek si člověk pronajme. Většina leasingů je omezena počtem najetých kilometrů, a tak je důležité aspoň přibližně vědět, kolik toho člověk zhruba za rok najezdí, aby nemusel ke konci roku platit penále za najetí více kilometrů.