Ubývá nehod způsobených nepojištěnými řidiči – sankce zabírají

Česká kancelář pojistitelů (ČKP) zaznamenala v loňském roce celkem 3133 dopravních nehod způsobených nepojištěnými řidiči a evidovala na půl miliónu nepojištěných vozidel. Zdá se Vám to příliš? Ve skutečnosti se jedná o historicky nejnižší hodnoty vůbec. ČKP tento úspěch připisuje především stále razantnějším postihům proti nepojištěným řidičům.

Vlastník každého auta, které je evidováno v registru vozidel, musí mít sjednané povinné ručení. Není-li vozidlo pojištěné, je řidič povinen zaplatit za každý den, kdy auto nebylo pojištěno, poplatek do garančního fondu ČKP. Z tohoto fondu jsou poté hrazeny škody zaviněné právě nepojištěnými řidiči. Denní poplatek za osobní automobil se pohybuje mezi 50 až 70 korunami.

To platí od vydání novely zákona v roce 2009. Do té doby dopláceli na garanční fond poctivě pojištění řidiči. „Před novelou putovalo z každého zaplaceného povinného ručení řádově několik desítek korun do garančního fondu. Po zavedení novely již tomu tak není. Garanční fond je plně financován nepojištěnými motoristy. Nebýt příspěvku nepojištěných do garančního fondu, tlak pojišťoven na zvýšení pojistného by musel být mnohem vyšší“, vysvětluje Jakub Hradec, výkonný ředitel ČKP.

Snižuje se počet nehod i nepojištěných vozidel

Zatímco v roce 2007 byl podle odhadu ČKP počet nepojištěných vozidel vyčíslen na necelých 218 tisíc, na konci prosince loňského roku byl tento odhad o sto tisíc nižší. S nižším počtem nepojištěných vozidel klesají také napáchané škody. Za rok 2008 bylo hrazeno z garančního fondu celých 355 miliónů korun. V roce 2012 finanční plnění kleslo na 144 miliónů korun.

„Vidíme i výrazný meziroční posun, kdy mezi lety 2011 a 2012 poklesl objem nepojištěných škod o více než polovinu z 299 miliónů korun v roce 2011 na 144 miliónů korun v roce 2012,“ vyjadřuje se v tiskové zprávě Jakub Hradec.

Rizika nehod způsobených nepojištěnými řidiči

Když se řidič rozhodne jezdit bez pojištění, riskuje mnoho vážných následků v případě autonehody. Když dojde k nehodě, nepojištěný řidič nese finanční náklady za poškození osob i majetku, které spadají na jeho bedra. Pokud je nehoda zaviněna nepojištěným řidičem, může být dokonce obviněn z trestného činu.

V případě autonehody jsou pojištění klíčem k tomu, aby náklady nesli viníci. Pojištění zajišťuje, že když nastane autonehoda a náklady přesáhnou finanční možnosti nezodpovědného řidiče, pojišťovna zaplatí za odškodnění poškozených.

Bez pojištění může být nepojištěný řidič vystaven riziku významných finančních nákladů. Pokud je viníkem nehody, může být dokonce obviněn z trestného činu. Pokud poškození náklady nelze zaplatit z vlastních zdrojů, může to vést k exekuci vlastního majetku nebo dokonce k vězení.

Pokud se rozhodnete jezdit bez pojištění, měli byste si uvědomit, že to nese značné riziko. V případě autonehody byste mohli nést finančně nebo dokonce trestně-právní následky. Bez pojištění budete muset pokrýt veškeré náklady, které nehoda způsobí. Proto je důležité, abyste si pořídili pojištění vozidla, které vám pomůže pokrýt veškeré náklady v případě autonehody.

Řidiči méně riskují

Řidiči si radši vyřídí povinné ručení, než aby riskovali sankce od ČKP. Ty se mohou u osobních automobilů vyšplhat až na 2 tisíce korun měsíčně. Řidič je navíc povinen zpětně doplatit povinné ručení za dobu, kdy neměl sjednané pojištění svého vozidla. Další nebezpečí hrozí nepojištěným řidičům ze strany policie a úřadů. Od nich totiž mohou dostat pokutu až ve výši 40 tisíc korun.

„Nejlevnější povinné ručení najdete pouze na našem online srovnání povinného ručení.“

Rok 2012 měl z pohledu ČKP také jedno maximum a to počet odeslaných výzev k úhradě příspěvku do garančního fondu. Celkem jich ČKP zaslala více než 680 tisíc. Za loňský rok se tak podařilo do fondu vybrat neuvěřitelných 1 024 miliónů korun, což je více než dvojnásobek příspěvků za rok 2011 nebo odhadu na letošní rok. V průměru vybere ČKP do garančního fondu 453 miliónů korun ročně.