
Pojištění odpovědnosti – vůči zaměstnavateli, z výkonu povolání
Bonusy a malusy, které ovlivňují výši pojištění automobilů, jsou pro mnoho řidičů stále španělskou vesnicí. Podle průzkumu agentury Ipsos, nemá o jejich významu ponětí až pětina řidičů, přičemž pouze jeden ze sedmi ví, jakým způsobem fungují. Přitom díky tomuto systému mohou řidiči ušetřit.
Pojištění automobilů je ovlivněno různými faktory, které mohou mít buď pozitivní (bonusy) nebo negativní (malusy) dopad na výši pojištění. Zde je seznam některých z nich:
Je důležité si uvědomit, že každá pojišťovna má svá vlastní pravidla a kritéria pro výpočet cen pojištění automobilů. Proto se mohou bonusy a malusy lišit mezi jednotlivými pojišťovnami.
„Díky systému bonusů se řidičům může povinné ručení snížit více než o polovinu,” říká odborník na pojištění ze společnosti Wüstenrot.
Pojišťovny odměňují řidiče, kteří jezdí bez nehod. A i v případě nehody po několikaleté bezproblémové jízdě jsou některé z nich ochotné přivřít oči.
„V případě takto dlouholetého bezeškodního klienta ho při prvním případu nepřestupňujeme do malusu. Zohledňujeme tak situaci, že jejich škoda je naprosto ojedinělá a sankce v podobě malusu by byla v jejich případě méně spravedlivá,” upřesňuje mluvčí pojišťovny UNIQA.
Bonus slevy na pojištění ve výši většinou 5 % je možné získat za každých 12 měsíců bez nehody a celková výše slevy se může vyšplhat až na 70 %. Výše se mění dle jednotlivé pojišťovny, nicméně standardně se pohybuje od 50 do 60 %.
Mnoho pojišťoven nabízí slevy až do výše 70 % za zodpovědnou jízdu. Tato sleva se obvykle nazývá „bonus za beznehodovost“ nebo „bonus za bezúhonnost“. Znamená to, že pokud má řidič dlouhodobou bezúhonnou jízdní historií bez nehod, může získat vysokou slevu na cenu pojištění automobilu.
Každá pojišťovna může mít svá vlastní pravidla a kritéria pro udělování této slevy. Obvykle se sleduje počet let bez nehod a bezpečnostní profil pojištěného. Čím déle je bez nehod a čím nižší je riziko spojené s řízením, tím vyšší slevu může řidič získat.
Nicméně, je třeba poznamenat, že 70% sleva je maximální možná sleva, kterou některé pojišťovny nabízejí. Mnoho faktorů, jako je věk řidiče, typ vozidla, místo bydliště atd., může ovlivnit konečnou výši slevy, kterou řidič získá.
Je důležité porovnat nabídky různých pojišťoven a zkontrolovat podrobnosti o bonusu za beznehodovost a dalších slevách, které nabízejí.
Na druhou stranu řidiči, kteří zaviní více nehod, jsou pojišťovnami trestáni pomocí malusů, tedy přirážkami. Zatímco některé pojišťovny první nehodu respektují a řidiči nezvýší pojistné, jiné přichází s okamžitým trestem.
Za každou nehodu odečítají pojišťovny příslušný počet měsíců bez nehod, a po vyčerpání všech zvyšují pojistné – často i na dvojnásobek. Nejrizikovější jsou mladí řidiči.
„Na tento segment klientů se vůbec nezaměřujeme. Obecně lze říci, že sazby jsou vysoké právě kvůli rizikovosti této skupiny. Mladý řidič v silném voze z velkého města, který nemá vyježděný žádný bonus, navíc s jednou nehodou, nemůže tedy získat na pojistném žádnou slevu,“ uvádí k problematice mluvčí pojišťovny Axa.
Veškeré výpočty a modelové příklady jsou orientační. Pojišťovny při výpočtu pojistného u povinného ručení zohledňují další kritéria, jakými jsou konkrétní vůz, obsah a výkon jeho motoru či adresa řidiče.