Pojištění vozidel – povinné ručení, havarijní pojištění a připojištění
Kde všude platí tuzemské povinné ručení?
Platnost tuzemského povinného ručení v zahraničí je často diskutovaným tématem. Mnoho řidičů si klade otázku, zda jejich pojištění platí i v jiných zemích, a jaká jsou přesná pravidla pro uplatnění pojistného plnění v případě nehody v zahraničí.
KLÍČOVÉ INFORMACE ČLÁNKU:
Povinné ručení je zákonné pojištění, které musí mít sjednaný každý majitel vozidla. Jeho účelem je ochránit každého řidiče před finančními důsledky, pokud svým vozidlem způsobí škodu na zdraví nebo majetku jiné osoby.
Zelená karta byla dlouho nezbytným dokladem o platném povinném ručení vozidla při cestách do zahraničí. Od října 2024 se však situace změnila. Od 1. října 2024 nemusí řidiči vozit fyzickou zelenou kartu s sebou ve vozidle, a to ani při cestách do zahraničí.
České povinné ručení platí ve všech státech Evropského hospodářského prostoru a v dalších zemích uvedených ve vyhlášce Ministerstva financí.
Evropský hospodářský prostor (EHP) je jakýmsi „mostkem“ mezi Evropskou unií (EU) a některými zeměmi, které se rozhodly nezískat plné členství v EU. Evropský hospodářský prostor si lze představit jako větší trh, kde se zboží, služby, lidé a peníze mohou volně pohybovat.
Každý řidič ví, že mezi jeho základní povinnosti patří mít sjednané povinné ručení. Tato skutečnost platí nejen na našich silnicích, ale také na silnicích jiných států. Jako doklad o sjednání povinného ručení sloužila českým řidičům zelená karta.
Zelená karta byla dlouho nezbytným dokladem o platném povinném ručení vozidla při cestách do zahraničí. Od října 2024 se však situace změnila. Od 1. října 2024 nemusí řidiči vozit fyzickou zelenou kartu s sebou ve vozidle, a to ani při cestách do zahraničí.
Hlavním důvodem této změny je snaha o digitalizaci a zjednodušení administrativních procesů. Online evidence je efektivnější a přesnější než papírové doklady.
České povinné ručení samozřejmě neplatí po celém světě. Nicméně platí ve všech státech Evropského hospodářského prostoru a v dalších zemích uvedených ve vyhlášce Ministerstva financí.
Povinné ručení – k čemu slouží?
Povinné ručení je zákonné pojištění, které musí mít sjednaný každý majitel vozidla. Jeho účelem je ochránit každého řidiče před finančními důsledky, pokud svým vozidlem způsobí škodu na zdraví nebo majetku jiné osoby.
Povinné ručení kryje:
- Škody na zdraví: Pokud při dopravní nehodě člověk zraní jinou osobu, povinné ručení uhradí náklady na její léčení, případně i další náhrady spojené s úrazem.
- Škody na majetku: Pokud řidič poškodí cizí vozidlo, budovu nebo jiný majetek, pojišťovna uhradí náklady na opravu nebo náhradu.
Povinné ručení je povinné z důvodu:
- Ochrana poškozených: Zajišťuje, že osoba, které byla způsobena škoda, získá finanční kompenzaci, aniž by se musela soudit s viníkem.
- Stabilita na silnicích: Přispívá k bezpečnějšímu provozu na pozemních komunikacích.
Povinné ručení naopak nekryje škody na vozidle viníka, který způsobil nehodou nebo úmyslně způsobené škody. Dále povinné ručení nekryje škody způsobené při závodě nebo zkoušce vozidla.
Evropský hospodářský prostor
Evropský hospodářský prostor (EHP) je jakýmsi „mostkem“ mezi Evropskou unií (EU) a některými zeměmi, které se rozhodly nezískat plné členství v EU. Evropský hospodářský prostor si lze představit jako větší trh, kde se zboží, služby, lidé a peníze mohou volně pohybovat.
Kdo je členem EHP?
- Země EU: Všechny členské státy Evropské unie jsou automaticky součástí EHP.
- Země EFTA: Tři země z Evropského sdružení volného obchodu (EFTA) – Norsko, Island a Lichtenštejnsko – jsou také členy EHP. Tyto země se rozhodly být součástí jednotného trhu EU, ale nechtěly přijmout všechny povinnosti spojené s plným členstvím v EU.
Cílem EHP je vytvořit větší a jednotnější trh, kde firmy mohou snadněji podnikat a lidé mohou volně cestovat a pracovat. EHP umožňuje těsnější spolupráci mezi zeměmi EU a zeměmi EFTA v mnoha oblastech, jako je obchod, životní prostředí nebo vnitřní trh.
Občané zemí EHP tak mohou volně cestovat, pracovat a studovat v kterékoli zemi EHP. Většina zákonů a pravidel, která platí v EU, platí také v zemích EHP. To znamená, že například spotřebitelé mají stejná práva a firmy stejné podmínky pro podnikání.
Výjimkou je Švýcarsko, které je také členem EFTA, ale není součástí EHP. To znamená, že Švýcaři nemají stejná práva jako občané EU a zemí EHP, pokud jde o volný pohyb.
Evropský hospodářský prostor je velký společný trh, kde se mohou volně pohybovat zboží, služby, lidé a peníze. Je to způsob, jak země mohou spolupracovat a těžit z výhod jednotného trhu, aniž by musely být plnými členy EU.
Povinná výbava
Povinná výbava auta v České republice se v roce 2024 nezměnila oproti předchozím letům. Každý řidič by měl mít ve svém vozidle následující vybavení:
- Autolékárnička: Obsah autolékárničky je přesně stanoven vyhláškou a zahrnuje různé druhy obvazů, náplasti a další zdravotnické potřeby pro případ nehody.
- Výstražný trojúhelník: Slouží k označení místa nehody nebo poruchy vozidla na vozovce.
- Reflexní vesta: Každý řidič musí mít při sobě reflexní vestu a musí si ji obléknout při vystupování z vozidla mimo obec nebo při zastavení na dálnici či rychlostní komunikaci.
- Sada na opravu pneumatik nebo náhradní kolo: V případě defektu pneumatiky je potřeba mít možnost buď pneumatiku opravit, nebo ji vyměnit za náhradní.
Je dobré pravidelně kontrolovat obsah autolékárničky a doplňovat chybějící nebo prošlé prostředky. Reflexní vesta by měla být navíc snadno dostupná a řidič by si ji měl obléknout co nejrychleji po vystoupení z vozidla.
V případě cestování do zahraničí by si měl člověk vystačit s „naší“ povinnou výbavou. Alespoň tedy ve všech státech Evropské unie. Nicméně je rozhodně důležité si před každou cestou do zahraničí zjistit veškeré dostupné informace ohledně povinné výbavy, dopravního značení a dopravních předpisů.
Dopravní nehoda v zahraničí – co dělat?
Dopravní nehoda v zahraničí může být stresující situací. Aby se člověk vyhnul komplikacím a mohl rychle vyřešit vzniklou situaci, je důležité vědět, jak správně postupovat.
Bezprostředně po nehodě by měl člověk reagovat následovně:
- Bezpečnost na prvním místě: Zastavit vozidlo na bezpečném místě, zapnout výstražná světla a umístit výstražný trojúhelník.
- První pomoc: Pokud je někdo zraněn, je důležité poskytnout první pomoc v rámci svých možností a vytočit evropské tísňové číslo 112, dále je dobré kontaktovat místní policii a zavolat na svoji pojišťovnu.
- Evropský záznam o dopravní nehodě: Pokud je to možné, je důležité vyplnit společně s ostatními účastníky nehody Evropský záznam o dopravní nehodě.